NDC er ikke en revolusjon før den gir økt kundeverdi
I en artikkel i Travel News 21. mars hevder SBTA og SAS at vi nå opplever den største revolusjonen innen flydistribusjon på 30 år. Revolusjonen heter New Distribution Capability (NDC), og er et initiativ International Air Transport Association (IATA) startet i 2012.
NDC er alt annet enn en revolusjon. Det er ganske enkelt en endring i det formatet datamaskiner kommuniserer. Formatet endres fra EDIFACT til XML, noe som er etterlengtet modernisering.
Vi forstår at flybransjen pusher NDC. Svaret er like enkelt som det er åpenbart; det koster mindre for flyselskapet. Distribusjonskostnadene overføres nemlig til agentene som i sin tur må ta høyere betalt fra kunden. Det blir dyrere for alle bortsett fra flyselskapet.
Informasjonen som framføres av flyselskapene rundt NDC er ikke sannferdig, og bidrar til forvirring og usikkerhet hos kunder som er avhengig av travel management.
Problemet med NDC er at det ikke er en de facto standard. Det er flere versjoner av standarden, og flyselskapene implementerer en og samme standard på ulik måte.
NDC initiativet fra IATA som kom i 2012 i realiteten et stort globalt IT-prosjekt uten klare mål, uten prosjektledelse, uten tidsfrister og uten en entydig standard. Dette er rot-årsaken til at prosjektet har pågått i over 12 år uten særlig framdrift.
Det kundene kjøper av Berg-Hansen er effektive reiseprosesser fra A til Å. Det betyr forvaltning av avtalepriser, konkurranseutsetting av reisekjøp ved bestilling, rådgivning, betalingsløsninger, refusjoner, reise- og bærekraftrapporter, «duty of care», mm. Berg-Hansen er med andre ord hele infrastrukturen rundt jobbreiser.
NDC funger trolig greit for kunder som kun skal bestille og eventuelt avbestille.
I Berg-Hansen heier vi på ny teknologi derfor etablerte vi første generasjon NDC allerede i 2019. Prosjektet ble lagt i skuffen av flyselskapene under Covid. Andre generasjon ble satt i produksjon i 2022 i samarbeid med flyselskapet Flyr som senere gikk konkurs. Nå benytter vi disse erfaringene til å utvikle den tredje generasjon NDC. Berg-Hansens ambisjon er å erstatte EDIFACT med XLM.
For å lykkes må vi sette kundens behov i sentrum. Vi har derfor utfordret hele flyindustrien med å beskrive kundefordelene som følger med NDC. Svarene uteblir, og er i beste fall diffuse påstander.
«Revolusjonen» kommer først når ny teknologi omsettes til økt kundeverdi.