Kulturbyggende arrangementer – hva, hvorfor og hvordan?
Hva er kulturbygging? Hvorfor er det så viktig med kulturbyggende arrangementer? Og hvordan arrangerer man et kulturbyggende arrangement? Her får du våre beste tips og anbefalinger!
Hva er kulturbygging?
Kulturbygging handler om mer enn bare fest og moro. Det er en bevisst innsats for å styrke samhold, formidle verdier og bygge en felles identitet. En god bedriftskultur er en av de viktigste og avgjørende delene av bedriften, og bør jobbes aktivt med til enhver tid.
Hvorfor kulturbyggende arrangementer?
Gjennom kulturbyggende arrangementer kan vi forsterke fellesskapet blant våre ansatte, og forsterke båndet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.
Det er viktig å understreke at kulturbygging er mer enn en engangshendelse, og er en kontinuerlig prosess. Men et godt eksempel på et slikt arrangement, kan være feiring av et jubileum. Fyller bedriften din 5, 10, 50 eller 100 år? Da har du en unik mulighet til å hylle bedriftens historie, og vise hvor mye du verdsetter bedriftens aller viktigste ressurs – nemlig menneskene som jobber der.
Vårt tips er; ikke la muligheten til å feire et jubileum gå fra deg!
Hvordan skape et vellykket arrangement?
Kulturbyggende arrangementer komme i ulike former, men felles er at de krever virksomhetsforståelse, nøye planlegging, kreativitet og samarbeid på tvers av avdelinger.
Her er 8 viktige punkter du bør ha med deg inn i planleggingen:
- Begynn med å sette deg godt inn i bedriftskulturen. Hva gjør bedriften unik og hva samler de ansatte?
- Sett et tydelig mål med arrangementet. Er målet å styrke samholdet, markere en milepæl, eller formidle bedriftens visjon for fremtiden? Målene er med å styre planleggingen, og når målene er tydelige kan du ta riktige beslutninger basert på disse.
- Skap en sterk fortelling. En god historie binder arrangementet sammen og gir det en dypere mening. For et jubileumsarrangement kan det være effektivt å fortelle om bedriftens historie – fra starten til nå, og inkludere viktige milepæler og øyeblikk.
- Velg en passende lokasjon som underbygger arrangementets fortelling og tema.
- Planlegg logistikken ned til minste detalj. Dette inkluderer alt fra transport og overnatting, til tidsplaner og teknikk. Dette gjør at du kan fokusere på det faglige og sosiale på selve gjennomføringsdagen.
- Engasjer deltakerne. Et vellykket kulturbyggende arrangement handler om å få alle deltakerne til å føle seg inkluderte, engasjerte og verdsatt. Dette kan være alt fra aktiviteter, til workshops som fremmer samarbeid og kreativitet.
- Feir og inkluder sosiale elementer. Kulturbyggende arrangementer handler også om å feire suksesser og anerkjenne de ansattes innsats. Sosiale aktiviteter som middager og fester gir de ansatte mulighet til å bygge relasjoner på tvers i en avslappet setting.
- Følg opp og mål suksessen til arrangementet i etterkant. Det kan du gjøre ved å innhente tilbakemeldinger fra deltakerne, og ved å observere hvordan arrangementet har påvirket arbeidsmiljøet. Lærdommen tar du med deg inn i planleggingen av neste arrangement.
Våre prosjektledere hjelper deg
Teknologi, bærekraft, globalisering og endrede arbeidsformer påvirker hvordan vi samarbeider og kommuniserer. Det finnes mange måter å drive kulturbyggende aktiviteter på, og hva som er riktig for deg og dine ansatte avhenger av bedriftskulturen og målet med arrangementet.
Våre prosjektledere og produsenter hjelper deg å veie mulighetene opp mot hverandre, og sammen kan vi skape noe som både er kraftfult og unikt.
Telefon: +47 810 56 810
E-post: grupper@berg-hansen.no
Relaterte blogginnlegg
Se alle innlegg
Berg-Hansen Kickoff 2024: «VerdiX»

Et kickoff i Kaptein Sabeltanns verden
