Tilbake

Kjære forbruker, er det på tide å dra i nødbremsen?

I dag er det Black Friday, handelsstandens dag ALLE snakker om og «elleville rabatter» du som forbruker ellers bare kan drømme om!

Mann holder kredittkort foran PC

Du har sikkert fått en og annen (les: full postkasse for tredje gang denne uken) brosjyrer i posten med fantastiske tilbud, og muligens har det poppet opp en og annen annonse når du har lest nettavisen eller logget inn på Facebook.

I prosenttegnets navn, kan du være så snill og stoppe opp i to sekunder og tenke over hva du begir deg ut på, dersom du tenker å utnytte denne dagen til det fulle?

Siden Black Friday inntok Norge for fullt i 2011 har dagen gått over til å bli Black Week. Og neste uke kommer sikkert ulike forsøk på «Hangover Friday» eller «Blåmandag» med nye tilbud og rabatter. Konseptet har en effekt – uten tvil. Men har det utspilt sin rolle når begrepet vaskes ut, og vinningen går opp i spinningen for de som hiver seg på? Er det på kanskje på tide å dra i bremsen og stoppe denne galskapen?

Flere og flere bedrifter går bort fra konseptet, og det heier vi på! Vi lever i 2018 folkens! Det er på tide at du som forbruker stopper opp og tenker over hva du sier deg villig til å bli påvirket av. Kanskje skal du revurdere om det er så viktig å bytte ut TV `n du kjøpte for to år siden. Eller relatert til vår bransje – trenger du å reise jorda rundt fordi du fikk 35 prosent rabatt på en «en magisk ferieopplevelse» som naboen også slo til på?

Vi lever av å selge reiser og vi innser at folk ikke kommer til å reise mindre i fremtiden – tvert om. Men vi må ta vår del av ansvaret. Vi kan ikke slutte å selge reiser, men vi kan vise deg veien til reiser som gir et mindre negativt fotavtrykk i miljøet. Det er kanskje ikke den billigste reisen, men vi kan garantere at denne reisen er verdt det, fordi den er skreddersydd deg og dine behov. Ikke en feriepakke som alle andre kjøpte en fredag i november med x-antall prosent rabatt.

Det er vårt ansvar å sørge for at våre reisende i fremtiden tar gode valg, som er med på å skape et bærekraftig reiseliv. Vi er utrolig stolte over å ha gode samarbeidspartnere på disse områdene, hvor vi kan sette sammen alternativer til reiser verden over som er verdiskapende for deg som reisende, men også næringslivet der du reiser.

Dette handler ikke om at du skal fly mindre, men du skal gjøre riktige valg basert på selskapers etiske retningslinjer og levestandarder for sine ansatte. Du skal bo på et hotell hvor du skal vite at du bor trygt og kan sove godt om natten, og du får anbefalt hvilke restauranter du skal spise på for å støtte opp om det lokale næringslivet.

Black Friday bygger ikke opp om en bærekraftig handelsstand, og vi ønsker ikke å være en del av dette. Derfor får du ikke et Black Friday tilbud fra oss i år, men vi skal gi deg gode reiseopplevelser 365 dager i året sammen med våre samarbeidspartnere! Det trenger ikke å koste skjorta, men du får garantert en unik reiseopplevelse!