Tilbake

Her er trendene som vil påvirke reisende i 2019

Reisebransjen er en av verdens største bransjer. Samtidig er den også verdens mest fragmenterte når det kommer til distribusjon. Nå kjemper alle mot alle i krigen om å «eie sluttkunden». Bransjen påvirkes av nye betalingsdirektiver, krav rundt bærekraft og nye former for distribusjon. Velkommen til 2019 – det blir et spennende år!

Derfor bør du ha en oppdatert reiseprofil

Det er ikke lett å forstå alt det som skjer i reisebransjen. Alle vil gjerne være med å selge reiseprodukter, men få lykkes så godt at det blir lønnsomt. En av forklaringene er at det er svært tøff konkurranse og ditto små marginer. Det forutsetter at aktørene lykkes med å bygge opp et stort nok volum, og det klarer bare de beste.

Alle hoteller, flyselskaper og leiebilselskaper kjemper på sin side om å eie sluttkunden. Samtidig gjør de alt det de kan for å gjøre det vanskelig for kunden å sammenligne priser. Dette spriket mellom leverandørens ønske og kundens behov ser ut til å vokse ytterligere, og verdien av å bruke en sammenlikningstjeneste bare øker.

Vi i Berg-Hansen lever av å være en åpen markedsplass med alle priser tilgjengelig. Fram til nå har alle priser vært tilgjengelig i de globale distribusjonssystemene (GDS). Lufthansa er nå de første som vil tilby ulike priser i ulike kanaler. Vi i Berg-Hansen er i den heldige situasjonen at vi eier vår egen teknologiplattform. Plattformen er uavhengig av GDS’er og henter reisetjenester fra en rekke ulike kilder. Dette gjør oss i stand til å tilby de beste prisene fra ulike kilder.

Konkurransesituasjonen og ny distribusjonsteknologi åpner også nye muligheter til fordel for våre kunder. I tillegg til å tilby markedspriser, gjør vi egne forhandlinger med enkelte leverandører slik at vi kan tilby unike priser. Vi merker disse produktene som; Berg-Hansen Anbefaler.

Med dette som bakteppe, er det noen trender vi i Berg-Hansen ser vil forsterke seg inn i 2019 og påvirke oss som reisende:

Fra kredittkort til faktura

Flyselskapene jakter desperat på nye inntekter og kostnadsreduksjoner. En av konsekvensene er at brukerstedsavgifter knyttet til kostnadene i forbindelse med kredittkort og reisekonto veltes over på sluttbrukerne. SAS har eksempelvis innført 1,96% kredittkortavgift. I tillegg vil det i 2019 trolig bli mer tidkrevende og komplisert å betale med kredittkort, da det kan bli krav om såkalt to-faktor identifisering for hver betaling. Vi opplever allerede nå stor etterspørsel etter fakturaløsninger.

Ulike priser i ulike kanaler

Som beskrevet overfor har leverandørene (flyselskaper, hoteller og leiebilselskaper) en bevisst strategi på å gjøre det vanskeligere å sammenligne priser. Aller helst ønsker leverandørene at kundene ikke bør sammenlikne priser, men heller kjøpe reisetjenester i leverandørens egne kanaler. Faktum er at det alltid vil være lurt å sjekke prisene i en markedsplass ettersom leverandøren tilbyr ulike priser i ulike kanaler. Berg-Hansen valgte for snart 20 år siden å utvikle vår egen uavhengige teknologiplattform. Dette stiller oss i en særstilling i dag da vi kan hente priser fra ulike kilder og systemer.

Bærekraft får en bredere betydning

I 2019 tror vi bærekraftbegrepet vil få et sterkere fotfeste og bredere innhold hos de reisende. For Berg-Hansen handler bærekraft om mer enn det grønne skiftet. Det er et sammensatt innhold som i tillegg til å reise mer grønt, tar inn elementer som kortreist mat og produkter, støtte opp om lokalt eierskap og arbeidsplasser, og ikke minst benytte aktører som betaler normal skatt i de markedene de driver sin virksomhet.

Reisende vil fortsatt ha opplevelser – men stiller større krav

Flere vil øke bevisstheten rundt miljøavtrykket ved reiser. Derfor vil mange reise mindre, men samtidig stille større krav når de først er på reise. Vi vil også se at flere kombinerer jobbreisen med privatreisen – såkalt bleisure.

Produktdifferensiering

Flybransjen er som motebransjen. Gamle klassikere kommer tilbake i ny form. Det å fly første klasse og business var langt mer vanlig før. Nå tilbyr stadig flere selskaper bedre seter, ulike tilleggstjenester og mer komfort på de dyreste billettklassene. Forskjellen fra tidligere er at de ikke blir kalt «first» og «business», men noe som høres enklere og billigere ut.

Trygghet og tid er viktig – også for privatreisen

Opplevelsen av trygghet i forbindelse med reising er mye viktigere enn mange tror. Med over 200.000 kommersielle flyvninger daglig så blir flyforsinkelser stadig mer vanlig. Vi ser blant annet at arbeidsgivere også ønsker at ansatte benytter sitt reisebyrå i forbindelse med privatreiser. Det blir dessuten stadig mer vanlig å inkludere private reiser i jobbens reiseforsikring.

Vi opplever stor tilgang fra privatpersoner som ser det ikke er lønnsomt å bruke mye tid på egne prissøk uten å oppnå noen gevinst. Snarere er det slik at flere ønsker råd og smarte reisetips. Flere ser ut til å ha gjennomskuet at de aller billigste billettene forutsetter ulike tilleggskjøp. Det å kjøpe en reise som er noen få hundre kroner dyrere gir ofte høy verdi for pengene dersom prisen inkluderer fordeler som bagasje, setevalg, mat, drikke og lounge. Det å bruke en rådgiver som gir gode anbefalinger blir mer vanlig, og kanskje vil det bli like naturlig å bruke reisebyråer som vaskehjelp på privaten.

Avslutningsvis vil jeg benytte anledningen til å ønske alle våre kunder og samarbeidspartnere en riktig god jul og godt nytt år!

Vi i Berg-Hansen er klare for 2019. Og gleder oss!