Tilbake

Covid-19: Derfor tar det lang tid med refusjoner

Mange flyselskaper har som følge av koronasituasjonen komplisert sine refusjonsprosesser. Det tar derfor lengre tid enn vanlig å få refundert sine flybilletter. Berg-Hansen gjør det vi kan for å få refundert billettene, og har satt inn ekstra bemanning.

Kvinne ser ut av et vindu ombord et fly

Denne bloggen er utdatert. Ønsker du informasjon om refusjoner, klikk her for oppdatert informasjon 

Normalt bruker flyselskapene de såkalte GDS systemene (Amadeus og Sabre) til å refundere sine billetter. Men på grunn av mange flyselskapers dårlig likviditet ser de på mange andre løsninger for å unngå å måtte refundere raskt. Enkelte tilbyr ulike form for gavekort i stedet, og dersom kunden likevel ønsker refusjon skjer dette utenom GDS. Dette er en prosess som gjør at det kan ta inntil måneder å få refundert beløpet.

Siden Berg-Hansen formelt er en agent mellom flyselskapet og kunden betyr det at billettene må betales dersom det er utstedt faktura. Vi i Berg-Hansen har satt inn økt kapasitet for at alle våre kunder skal få sine refusjoner så raskt som mulig. Samtidig jobber vi med flyselskapene på at prosessen må forenkles.

Dette er en ekstraordinær situasjon som er krevende for alle parter. Vi vil derfor understreke at vi gjør det vi kan for at refusjonen skal skje raskere, men ber om forståelse for at dette kan ta mye lengre tid enn vanlig så lenge flyselskapene ikke benytter de tradisjonelle og standardiserte systemene.

Vår klare anbefaling, i denne ekstraordinære situasjonen, er at alle kunder tar i bruk personlige kredittkort ved bestilling av nye reiser. Vårt råd baserer seg på at vi vil, så langt som mulig, sikre våre reisende mot eventuelle tap. Dersom du har kjøpt flybilletter med kredittkort, er det banken som har ansvaret for å dekke tapet ditt dersom du ikke får pengene fra flyselskapet.