Tilbake

Covid-19: Slik blir smittevernet ivaretatt på hotellene

I år skal «alle» på norgesferie. Det betyr at hotellene rundt om i landet vil fylles opp – og det er gode nyheter for norsk reiseliv! Men når mange mennesker skal samles på ett sted, vil det også øke kravet for tiltak rundt smittevern. Dette vet vi alle norske hoteller tar på høyeste alvor, og vi har tatt en prat med Nordic Choice Hotels for å høre hvilke konkrete tiltak de har innført på sine hoteller for at det skal være trygt for gjestene.

Oppredd seng på hotellrom

Vi har tatt en prat med Kari Bente Lehmann, Distribution & Key Account Manager i Nordic Choice Hotels, om hvordan de sikrer sine gjester et trygt opphold:


Hvilke tiltak gjør dere for å sikre smittevern på deres hotell?
Vi tar smittevern på det høyeste alvor, og gjør vårt ytterste for å sikre at det skal være trygt å bo hos oss og besøke oss. Nordic Choice Hotels følger myndighetenes anbefalinger for smittevern mot Covid-19.


For deg som gjest betyr dette at vi

  • Praktiserer god håndhygiene med hyppig håndvask og bruk av håndsprit.
  • Rengjør regelmessig fellesområder og kontaktflater som ofte berøres.
  • Holder minst 1 meter avstand til hverandre.
  • Informerer deg om smitteverntiltak muntlig og gjennom informasjonsplakater og merking.
  • Holder oss hjemme om vi føler oss syke.

 
Dette gjør vi i fellesområdene:

  • Regelmessig rengjøring av kontaktoverflater i resepsjon, på toaletter, i heiser, trappeløp, mm.
  • Regelmessig rengjøring av kontaktflater i konferansesaler, restauranter og frokostarealer.
  • Håndsprit tilgjengelig i alle fellesområder.


Dette gjør vi på hotellrommene:

  • Grundig rengjøring med ekstra fokus på kontaktflater som er hyppig i bruk, som for eksempel håndtak, lysbrytere, vask, føner og fjernkontroller osv.


Dette gjør vi med frokosten:

  • Deles ut eller hentes ferdigpakket.
  • Display på kaffemaskiner og juice-dispensere etc. rengjøres regelmessig etter bruk.


Dette gjør vi på våre restauranter:

  • Bord, stoler og menyer rengjøres mellom hver gjestegruppe.
  • Kun bordservering.
  • Avstand på minst 1 meter mellom ulike sittegrupper.
  • Sørge for å unngå kødannelse i og utenfor restauranten.


Dette gjøres i forbindelse med konferanser og møter:

  • Kontaktflater på bord og stoler samt andre flater rengjøres grundig før og etter hver konferanse.
  • Bord / stoler skal stå fra hverandre med minst 1 meters avstand.
  • Utsatte områder og overflater tørkes av regelmessig i løpet av konferansen. Vi er ekstra nøye med f.eks. teknisk utstyr, kaffemaskiner, dørhåndtak eller andre kontaktflater som er hyppig i bruk.


Om det oppstår en situasjon der det mistenkes at en gjest eller ansatt er smittet av COVID-19, følger vi helsemyndighetenes instruksjoner.

Klikk her for oppdatert informasjon om smittevern hos Nordic Choice Hotels 

Hva er deres beste tips til gjestene?

I Nordic Choice Hotels har vi lenge hatt fokus på det vi kaller «Verdens beste gjestereise». Det betyr blant annet at vi skal tilby god og relevant bruk at teknologi før- under og etter oppholdet. Det kommer spesielt godt til nytte i et smittevernperspektiv fordi alle tiltak som er med på å minimere ansikt-til-ansikt kontakt er svært viktig.

Så derfor er våre beste tips:

1. Ta i bruk Nordic Choice Hotels appen

  • for å unngå blant annet innsjekkingskø, ved at du kan sjekke inn og ut i appen
  • for å bruke telefonen som nøkkel og unngå å dele plastnøkler
  • appen kan brukes til forhåndsbestillinger av diverse serviceelementer. For eksempel på rommet – Vin, snacks, mat osv, før ankomst ankomst eller under oppholdet

Merk: Hvis du bestiller rommet gjennom Berg-Hansen og har en profil med Nordic Choice Club medlemsnummer, vil reservasjonen kommer opp i appen.

2. Sjekke inn på «self service» stasjoner på hotellene – igjen minimerer man personkontakten, deling av nøkkelkort og stasjonene blir selvsagt hyppig desinfisert

3. Bruke chat-funksjon på  TV’en på rommet, ved behov for å komme i kontakt med resepsjon, roomservice etc.

Hvordan vil dere opprettholde smittevernet fremover med økt belegg i sommer?

Når det gjelder økning i belegget er vi også godt rustet for dette. Vi har allerede gode rutiner på plass. I tillegg har vi siden 12.mars hatt flere hoteller som har fungert helt eller delvis som karantene-hoteller for reisende og for helsepersonell.

Gjennom dette arbeidet har vi opparbeidet mye kompetanse på smittevern i praksis, og i praktisk drift. Det har til og med vært helseforetak som har bedt om å «få» våre smittevernrutiner til distribusjon blant sine øvrige partnere. En av fordelene med å være en kjede er at vi kan dele kunnskap og kompetanse på tvers av hotellene. Med vårt sterke fokus på både ansattes og gjesters helse er jeg helt sikker på at vi kommer til å kunne håndtere en eventuell og svært gledelig økning i belegget, på en god og trygg måte.