Tilbake

Covid-19: Hvordan går det med refusjoner? En ekspert svarer!

Våre eksperter på billettering og refusjoner har gjennom pandemien jobbet på spreng for å hjelpe kunder som venter på refusjon. Som mange vet har det vært noen utfordringer fra flyselskapenes side, som har ført til lang ventetid for å få tilbakebetalt penger. Men hva er status på refusjoner nå? Vi har tatt en prat med vår billettekspert, Maylyn Wong, for å høre hva som skjer på denne fronten.

Billettekspert, Maylyn Wong
Vår billettekspert, Maylyn Wong

Hvordan ligger vi an med refusjoner?

Vi er i rute med refusjoner! Vi mottar opptil 150 nye refusjoner daglig, og disse håndterer vi fortløpende. De fleste refusjonene går automatisk gjennom våre systemer, som igjen er linket opp mot flyselskapenes systemer. I disse tilfellene går det fort å få pengene refundert.

Enkelte refusjoner må vi imidlertid søke om manuelt. Årsaken til dette kan være at flyselskapet ikke har åpnet for automatisk refusjon. Da ligger håndteringen hos flyselskapet, og det kan derfor ta noe lenger tid å få pengene tilbake.

Er alle refusjoner fra i fjor håndtert, eller opplever vi etterslep?

Vi venter fremdeles på cirka 200 refusjoner fra i fjor som SAS refunderte med feil beløp. Selve håndteringen av dette ligger hos flyselskapet, men vi følger opp saken kontinuerlig.
I tillegg har vi sendt 1240 refusjoner til Norwegians konkursbo. Hva som skjer med disse kan jeg dessverre ikke si noe om foreløpig. Men vi følger med på utviklingen, og gjør det vi kan for at våre kunder får pengene sine tilbake.

Hvilken refusjonspraksis gjelder nå?

I fjor stengte nesten alle flyselskap for automatisk refusjon, noe som førte til lang behandlingstid. Men nå har flyselskapene igjen åpnet for refusjoner i våre systemer, og vi kan nå håndtere refusjoner på samme måte som før pandemien. Det er likevel forskjellige retningslinjer i forbindelse med kanselleringer som følge av covid-19. Så en av de viktigste oppgavene vi som jobber på Billettkontoret har akkurat nå, er å holde oss oppdatert på reglene til flyselskapene i forhold til kanselleringer og refusjon. Utfordringen er at reglene endres eller forlenges ettersom situasjonen rundt reiserestriksjoner forandrer seg. Med andre ord; her gjelder det for oss å ha stålkontroll når vi skal rådgi og bistå kundene.

Er det noen flyselskaper som fortsatt har ulik praksis for refusjoner?

Det er fortsatt noen variasjoner i håndtering av refusjoner blant de ulike flyselskapene. Men flesteparten er tilbake til den opprinnelige ordningen, hvor alt går automatisk.


Maylyn og hennes team er eksperter på billettering av flybilletter, refusjoner, og prisrådgivning. Deres ekspertise er en støtte inne til våre reiserådgivere for å sørge for at kundene i Berg-Hansen får beste mulige prisalternativ, basert på ulike ønsker og behov. Prising av flybilletter og det å forstå kompliserte regler og retningslinjer hos flyselskaper over hele verden, er et eget fag. Når du bestiller en reise gjennom Berg-Hansen får du også tilgang til denne kompetansen, enten du bestiller direkte hos en av våre reiserådgivere, eller gjennom våre digitale tjenester (app eller bestillingsportalen, Webgate).