Tilbake

Utviklingen innenfor bærekraftig luftfart har ikke stoppet opp

Da luftfarten nødlandet i fjor på grunn av pandemien var det flere som mente det var kroken på døren for elektriske fly. Flybransjen fikk annet å tenke på enn fremtidens flymaskiner. I dag viser det seg at utviklingen mot en bærekraftig luftfart ikke har latt seg stoppe av pandemien, men tvert om vist seg å vokse seg enda sterkere.

Arne Martin Gilberg, Aircontact Group_fly_el-fly
Arne Martin Gilberg, leder for Start Norge

Aircontact Group og Berg-Hansen har sammen med gode samarbeidspartnere etablert selskapet Start Norge AS. Selskapet har som formål å arbeide for tilrettelegging av hensiktsmessige rammebetingelser for en tidlig innfasing av elektriske fly i kommersiell luftfart i Norge, og skal derigjennom bidra til å gjøre Norge til en ledestjerne innenfor slik miljøvennlig satsning.

Sammen med Avinor og Næringsforeningen i Stavanger-regionen fronter Start Norge et prosjektsamarbeid med målsetning at Norge skal få verdens første kommersielle flyrute med elektriske fly. Vi ønsker at den første ruten skal gå mellom Stavanger – Bergen og være på plass i 2025.

Flytypen Tecnam P-Volt
Tecnam P-Volt. Foto: Widerøe

Widerøe har lenge snakket om sin fremtidige satsning på elektriske fly og presenterte for noen uker siden et samarbeid med Rolls Royce og Tecnam om utvikling av et helelektrisk fly. Elflyet P-Volt baserer seg på Tecnams nye flytype P2012 og i elektrisk versjon er rekkevidden god nok til å dekke de fleste av rutene Widerøe flyr.

Om vi får se dette flyet på ruten mellom Stavanger og Bergen i 2025 er ikke klart, men avstanden mellom Sola og Flesland er ideell for denne typen elektrisk fly. Introduksjonen av et 9-seters elektrisk fly vil være en viktig milepæl på veien mot utslippsfrie flyvninger. Større fly med flere passasjerseter vil komme.

Aircontact Group og Berg-Hansen er gjennom selskapet Start Norge viktige pådrivere for en elektrisk luftfart i Norge og vi er entusiastiske med tanke på fremtiden.

Prosjektet Start Norge

Innlegget er skrevet av gjesteblogger, Arne Martin Gilberg. Han er leder for Start Norge, utdannet pilot fra Forsvaret, og er svært opptatt av fremtidens muligheter innen luftfart.