Anne sørger for optimale løsninger innen reise – i alle ledd
Anne har jobbet i reiselivsbransjen siden 1986, og syns det er skikkelig gøy å jobbe frem gode løsninger sammen med kundene. Selv små justeringer i måten man gjør ting på, kan utgjøre en stor forskjell, både for de reisende og bedriften. Bli bedre kjent med Key Account Manager, Anne, og hva hun hjelper kundene med.
Kan du si noen ord om deg selv og fartstiden din i bransjen?
Jeg er 56 år, har tre voksne sønner, og bor i Sandefjord med min mann og katten Sid – som faktisk også kommer fra bransjen. Cirka tre uker gammel ble hun og to søsken dumpet i søppelrommet på Scandic Park Hotel. Heldigvis ble de funnet av en ansatt og fikk nye hjem.
Har jobbet i reiselivsbransjen siden 1986, og havnet her litt ved en tilfeldighet. Uten å vite hva jeg skulle bli når jeg ble stor, gikk jeg ett år på Reiselivslinja i Oslo. Fikk raskt jobbtilbud i Prisma Tours i Karl Johan, hvor jeg ble værende i 3 år. Så dukket et nytt jobbtilbud opp hjemme i Sandefjord, hos et lite reisebyrå ved navn Eivind Andersen & Co (som etter hvert ble til Via Flyspesialisten). Her jobbet vi med både jobb- og privatkunder, og alle gjorde alt – fakturering, skrive flybilletter for hånd, vakttelefon osv. Dette var noen utrolig lærerike år!
I 1999 startet jeg i Berg-Hansen Vestfold, hvor jeg de siste 11 årene har jobbet som Key Account Manager (KAM).
Hvorfor har dette med Key Account Management blitt en lidenskap for deg?
Jeg har en lang og bred erfaring innen jobbreiser, og ble tilbud en KAM-stiling på bakgrunn av det. Alt jeg har lært gjennom mange år i bransjen, har stor verdi for den jobben jeg gjør nå, med ansvar for bedriftskundeporteføljen i Vestfold. Som KAM skal jeg sammen med kunden finne de mest optimale løsningene innenfor reisetjenester – i alle ledd, fra bestilling til oppgjør.
Vi har både store og små kunder innenfor alle næringer, og med ulike forventninger til vår leveranse som reisebyrå. Det er skikkelig gøy å jobbe frem gode løsninger, være proaktiv, «grave» litt og være modig i forslagene jeg kommer med til kundene. Selv små justeringer i måten man gjør ting på, kan gjøre en stor forskjell for de reisende og for bedriften.
Jeg opplever også at kundene setter stor pris på vår lokale tilstedeværelse – enda mer nå enn tidligere faktisk. Vi kan snu oss rundt, avtale møter på kort varsel, og vi har alle funksjoner lokalt. Det er ren lykke å jobbe på den måten 😊 Hos oss skal kundene føle seg trygge på at vi hele tiden jobber for at de skal få en bedre reisehverdag, med gode og effektive løsninger. Den jobben er jeg stolt av å bidra med.
Hva er status på kundefronten nå for tiden?
Etter mange tunge koronamåneder, begynner kundene nå å forberede seg på en hverdag som inkluderer jobbreiser igjen. Behovet for å ha et stødig reisebyrå i ryggen melder seg alltid etter spesielle hendelser. Bedriften ønsker å ha full oversikt, og sørge for trygghet for de ansatte på reise.
Vi har fått flere nye kunder i 2021, og flere er på vei inn. At vi er hundre prosent norskeid og har lokale kontorer over hele landet, gir kundene en ekstra trygghet. Det ligger en stor verdi i det å komme til det samme kjente kundeteamet hver gang du ringer, sender e-post eller chat.
I tiden fremover vil fokuset mitt ligge på å hjelpe kundene som skal «restarte» jobbreisehverdagen sin igjen, etter minimalt eller ingen aktivitet i godt over et år. Kanskje det er tiden for å tenke nytt på enkelte områder? Som nevnt tidligere så kan små endringer, justeringer og oppdateringer, utgjøre en stor forskjell for både reisende og bedriften.
Hvilke fremtidsutsikter ser du for jobbsreiser, ett år fra nå?
Det er vanskeligere å være på reise nå, enn det var før pandemien. Og det vil det mest sannsynlig være en god stund fremover. Det å ha dyktige reiserådgivere å snakke med for råd og veiledning, samt en løsningsorientert KAM, er veldig viktig nå.
Bedriftene skal fortsatt selge kunnskap, produkter og løsninger, og nye kontrakter skal inngås – over hele verden. En av våre kunder har fortalt meg at det å inngå en kontrakt i Asia uten å møtes, er helt umulig. De er med andre ord reiseklare så snart myndighetene gir klarsignal. Så jobbreiser vil bestå, men med et større fokus på nødvendigheten av reisen.
Fremover så forventer vi at antall dagsreiser reduseres betydelig. Bratt læringskurve i bruk av digitale løsninger erstatter mange korte møter – hvilket er bra. Jeg tror også at såkalt «pakketering» av jobbreiser blir vanligere. I stedet for dagsreiser, vil arbeidsgivere kreve at man samler opp flere avtaler og er borte i flere dager, når man først reiser.
Jeg tror også vi vil se på alternative reisemåter der det er mulig, som eksempelvis tog. Vi er mer miljøbevisste, så vi merker det allerede nå at bærekraftige løsninger får mer oppmerksomhet. Bedrifter er opptatt av vår strategi rundt bærekraft, og hvordan vi jobber på dette området. I anbud og nye kontrakter, har krav rundt miljø og bærekraft blitt helt vanlig. Det roper vi hurra for!
Kan du gi oss 5 tips om jobbreiser?
- Start bestilling så snart du vet du skal reise, og bestill hotell selv om flyreisen ikke er samkjørt med kollegaen enda. Prisene på fly og hotell er dynamiske, som betyr at prisen blir dyrere jo nærmere avreise du kommer. Det å bestille smart (altså tidlig) gir også mulighet for gode priser på fleksible billetter og billetter i business klasse.
- Benytt deg av reiseportalen vår og appen. Selv om du kun vil bestille via de flinke reiserådgiverne våre, så har du likevel stor nytte av å være online. Her finner du nyttig informasjon om reiser og Covid-19, tidligere reisehistorikk og kvitteringer, relevant informasjon fra arbeidsgiveren din etc. Via appen får du også viktige varslinger mens du er på reise, som gjør at du kan senke skuldrene dine og vite at du er ivaretatt.
- Har bedriften din avtaler med flere hotellkjeder, flyselskaper og leiebilselskaper? Snakk med oss og be om råd – vi har masse kunnskap om hva som er lurt og lønnsomt. Mange avtaler er ikke spesielt lønnsomme, og har du mange avtaler er de tidkrevende å vedlikeholde. Min erfaring er at bedrifter har for mange avtaler. Ofte kan det også være mer lønnsomt å benytte våre avtaler.
- Digitale rapporter er gøy, og noe du får hos oss. Søyler, tall og grafer som forteller hvordan reisebudsjettet brukes, er gull verdt for økonomisjefen. CO2-rapporteringen går også som en lek, og med Travel Tracker vet bedriften alltid hvor du er på reise.
- I stedet for å lure på om reisebyrå er noe for din bedrift, prøv oss da vel. Ta kontakt så finner vi en god løsning for akkurat deg og din bedrift 😊
Reisebyråene har hatt et tøft år, men vi i Berg-Hansen er på full fart tilbake. Reiselystne kunder står og tripper ved døren, klare for å reise igjen – så snart myndighetene gir grønt lys. Vi er et stort byrå, proppfullt av dyktige mennesker som også står og tripper – ivrige etter å dele sin kunnskap og erfaring. Hver uke presenterer vi en av reiseekspertene våre, som sitter på et av kontorene våre rundt om i landet. Ekspertene våre har mye på hjertet, og deler i denne faste bloggsaken litt om sitt ekspertiseområde, fremtidsutsikter, og kommer med gode reisetips som du ikke kan Google deg frem til. Følg med!