Tilbake

Covid-19: Våre råd rundt bestilling, endring og avbestilling av reiser

Spørsmålene er mange rundt bestilling, endring og avbestilling av reiser. For ikke å snakke om refusjoner. Her har vi derfor samlet noen av de mest stilte spørsmålene, sammen med våre beste råd og anbefalinger.

Vi må forholde oss til koronapandemien og smittetall en stund til fremover, og som vi har sett de siste 2 årene kan dette endre seg relativt raskt. Vi må også forholde oss til Utenriksdepartementets (UDs) reiseråd. 1. oktober 2021 ble det generelle reiserådet fjernet, men flere land kan ha egne reiseråd som vi må være obs på.

Alle reglene gjør det tidvis krevende å bestille reiser, og behovet for å endre/avbestille er fremdeles tilstede. Sitter du med en rekke spørsmål selv? Scroll deg nedover, og se om du finner svaret på noen av de her 😊

Hvilken billettype skal jeg velge?

Så lenge ting er som de er, anbefaler vi deg å gå for en fleksibel billett, i hvert fall dersom du skal reise til utlandet. Dette er billetter uten refusjonsrestriksjoner, slik at du har krav på full refusjon av billettbeløpet – uavhengig av hvorfor du avbestiller.

Hvilke innreiseregler gjelder på reisemålet mitt?

Innreisereglene rundt om i verden er kontinuerlig i endring, og det er vanskelig å manøvrere seg igjennom jungelen av informasjon. Vi anbefaler deg å ta en kikk på CIBT sin innreiseguide. Her legger du inn hvor du reiser fra, din nasjonalitet og hvor du skal reise til. Du får da oppdatert informasjon på hva som gjelder for deg, i det landet du reiser til.

Flyet går, men fordi smittesituasjonen på reisemålet har endret seg, vil jeg ikke reise. Hva gjør jeg?

Vi anbefaler deg å kansellere reisen, noe du enkelt kan gjøre online i Webgate eller via appen. Når du kansellerer reisen din, sender vi den automatisk til flyselskapet for refusjon. Her er det flyselskapets betingelser som bestemmer om du får hele eller deler av billetten refundert eller ikke.

Flyselskapet har kansellert flyavgangen min. Hva gjør jeg?

Her tilbyr flyselskapene deg gjerne flere ulike alternativer, og en ny flyavgang, verdikupong eller refusjon er de vanligste. Det vil da være opp til deg hvilket alternativ du aksepterer.

Dersom du ønsker refusjon, vil billetten settes på refusjonskø til flyselskapet, som behandler saken fortløpende. Her er det da flyselskapets betingelser som bestemmer om hele eller deler av billetten blir refundert eller ikke.

NB: Dersom arbeidsgiveren din har betalt for billetten bør du avklare internt hvilke av disse alternativene du skal gå for.

Kan jeg endre reisen min frem i tid?

Ja, det kan du. Flere flyselskap gir deg muligheten til å endre dato på billetten din. Hvilke regler som gjelder vil være avhengig av hvilken type billett du har, og hvilket flyselskap du reiser med. Reisen kan enkelt endres online i Webgate eller via appen.

Er du usikker på hvilke regler som gjelder for din billett? Ta kontakter med vårt kundesenter, så hjelper vi deg.

Hvor lang tid tar det før jeg får refundert flybilletten min?

I 2020 stengte nesten alle flyselskap for automatisk refusjon, som førte til svært lang behandlingstid. De aller fleste flyselskaper er nå tilbake til den opprinnelige ordningen, hvor alt går automatisk.

Vi i Berg-Hansen er i rute med alle refusjoner. Vi mottar opptil 150 nye refusjoner daglig, og disse håndterer billettkontoret vårt fortløpende. De fleste refusjonene går automatisk gjennom våre systemer, og i disse tilfellene tar det ca. 1 uke å få pengene refundert fra flyselskapet. Enkelte refusjoner må vi imidlertid søke om manuelt, og da tar det noe lenger tid.

Flyselskapet refunderer ikke billetten min. Hvordan får jeg tilbake penger?

De fleste forsikringsselskaper dekker utgifter som er en direkte følge av UDs reiseråd. Les mer om hva de ulike forsikringsselskapene praktiserer her.

Dersom forsikringsselskapet ikke dekker utgiftene dine, anbefaler vi deg å kontakte kredittkortselskapet som du betalte reisen din med.