Tilbake

Covid-19: Optimismen rår og mulighetene er mange

Etter 18 måneder med nærmest full stopp i reisevirksomheten forventer reisebransjen kraftig vekst i jobbreisemarkedet etter gjenåpningen av Norge. Vi er klare for det som venter oss!

Den 25. september gjenåpnet Norge og 1. oktober blir det globale reiserådet fjernet. Dette er to viktige faktorer som for alvor vil sette fart på reisevirksomheten igjen. Selv om de digitale arbeidsvanene våre vil fortsette, er også behovet for å møtes ansikt til ansikt blitt stadig større. Som jeg har sagt tidligere; vi kan ikke bygge vindmøller og tunneler på Teams.

Dette viser også tallene i Berg-Hansen. Siden sommeren har det vært en betydelig økning av jobbreiser. Bare i andre halvdel av august var det dobbelt så mange jobbreiser som i første halvdel av august. Og trenden ser ut til å fortsette; i september opplever vi at flere virksomheter har igangsatt reisevirksomheten sin, og er nå for alvor klare til å sende sine ansatte ut på jobbreiser igjen.

Under pandemien har behovet for et reisebyrå med lokal tilstedeværelse og en 24/7 kundeservice bestående av erfarne reiserådgivere økt. Dette har også bidratt til en solid vekst i kundeporteføljen vår. At vi har fått mange nye kunder det siste året mener jeg har sammenheng med at mange av de globale reiseselskapene konsolideres, og flytter viktig støttefunksjoner til utlandet. I Berg-Hansen har vi imidlertid gått motsatt retning, og styrket oss ytterligere med vår lokale tilstedeværelse. Vi har forsterket kontorene våre i Bergen og Stavanger, og nye kontorer er opprettet i Alta og Førde.

Stor optimisme i event- og konferansemarkedet

I begynnelsen av pandemien forsto vi raskt at digitale konferanser ville ta over for tradisjonelle møteplasser. Det var derfor naturlig for oss å bygge opp kompetanse på et nytt område innenfor dette segmentet. Dette gjorde vi ved å lage et eget digitalt studio som sørger for at kundene våre kan få gjennomført profesjonelle og skreddersydde sendinger til sine ansatte og kunder.

Tilbakemeldinger viser at digitale konferanser har vært et viktig virkemiddel for å holde på teamfølelsen og relasjoner for mange bedrifter og virksomheter under pandemien. Men nå tror vi at fysiske møteplasser vil komme tilbake som en klar favoritt. Vi ser allerede en kraftig økning av forespørsler på kickoff, store konferanser og andre type arrangementer, både denne høsten og til neste år. Hotellene kan også melde om fulle ordrebøker så her må man være raskt ute dersom man har planer om en samling i nær fremtid. Samtidig tror vi at digitale møteplasser fortsatt vil erstatte noe av møte- og reisevirksomheten fremover, men hvor mye er vanskelig å si sikkert.

Markedet er fortsatt avventende til gruppeturer til utlandet, men pandemien har åpnet øynene våre for Norge som en ypperlig destinasjon. Dette er en trend jeg tror vil vare en god stund fremover.

Hva blir viktig fremover?

Selv om Norge er gjenåpnet er det viktig å huske at det fortsatt er komplisert å reise. Hvert enkelt land har sine retningslinjer vi som reisende må rette oss etter. I løpet av pandemien har vi opparbeidet oss solid kompetanse for hvordan reise tryggest mulig i en pandemi, og dette vil være en viktig del av rådgivningen vi skal fortsette å gi kundene våre.

Krisetid gir nye muligheter

På kinesisk er tegnet for krise det samme som muligheter. Er det noe vi er kjent med i Berg-Hansen er det å se etter-, og ikke minst gripe mulighetene som ligger foran oss. Post covid-perioden som ligger foran oss vil på mange måter fortsette å være krevende for reisebransjen, men akkurat nå ser vi flere muligheter enn hindringer.

Vi gleder oss til fortsettelsen!