Tilbake

En reiserådgivers hverdag – mer krevende enn man tror

Koronapandemien snudde reiselivsbransjen på hodet – med fly på bakken, strenge innreisekrav, karantenehoteller, leiebilmangel, dyrere billetter, nye bagasjeregler og sist men ikke minst; piloter bak PC på reisebyrå. Men det å jobbe som reiserådgiver i et reisebyrå er ingen enkel oppgave, noe piloten Thomas bekrefter.

Pilot og tidligere reiserådgiver Thomas
Pilot og tidligere reiserådgiver, Thomas

Thomas er 29 år, utdannet pilot og bor på Lillestrøm. Han er for tiden masterstudent i Luftfartvitenskap ved UiT, som bygger videre på pilotutdanningen. Som fersk pilot jobbet han en periode som flyinstruktør, før han fikk jobb bak spakene på en Boeing 737. Her fløy han korte- og mellomdistanser – alt fra Svalbard i nord til Las Palmas i sør. Dessverre mistet han jobben på grunn av pandemien, og endte istedenfor «bak spakene» på kundesenteret vårt i Oslo.

– Jeg fikk et tips fra en tidligere kollega om at Berg-Hansen søkte etter reiserådgivere. Jeg hadde litt erfaring som check-in agent i SAS Ground Handling, og tenkte det hadde vært gøy å prøve ut rollen som reiserådgiver. Jeg hadde veldig lyst til å komme meg tilbake i jobb i reiselivsbransjen, så dette var en glimrende mulighet. I tillegg hadde jeg kun hørt positive ord om Berg-Hansen fra både kunder og kolleger, så da tok jeg sjansen og søkte på stillingen, forteller Thomas.

Som reiserådgiver må du være skikkelig glad i folk, du må være interessert i reisebransjen, og du må klare å sjonglere mange baller og systemer i luften samtidig. Her i Berg-Hansen har vi besluttet å være tilstede på flere GDS-plattformer (GDS = Global distribution system), som betyr at kundene våre får tilgang til flere produkter, tjenester og priser. Men det betyr også en mer krevende arbeidshverdag for våre reiserådgivere, for det er ikke snakk om lettbeinte systemer! Legger du til en pandemi som har ført til færre flyavganger og høy grad av ustabilitet, sammen med et hav av ulike innreiserestriksjoner å forholde seg til, er det særdeles mye som kreves for å mestre denne jobben. Det fikk også Thomas kjenne på.

– Jeg opplever det å være reiserådgiver som et veldig krevende yrke. For å bli en god reiserådgiver må du kunne ufattelig mye mer enn hva folk flest tror. Det er stor variasjon på spørsmålene som kommer fra kundene, og skal du hjelpe de på en god måte må du enkelt og greit ha kjennskap til det aller meste innenfor reising. Her snakker vi alle mulige billettregler hos flyselskapene, betingelser knyttet til hoteller og leiebilselskaper. I tillegg må du ha god kjennskap til billett- og informasjonssystemene som brukes, og skal du klare å gjennomføre en bestilling for en kunde må du lære deg opptil flere kodespråk til bruk i systemene. God kommunikasjon med kundene er selvfølgelig også et must, forteller Thomas videre.

Mange av reiserådgiverne i Berg-Hansen har jobbet her i 10, 20 og 30 år. Det er lett å glemme hvor kompleks arbeidshverdagen deres er, for de får det til å se lekende lett ut. Men når en pilot og masterstudent i Luftfartsvitenskap sier at jobben er kompleks, så er det fint å stoppe opp og huske å applaudere de som får jobben til å virke enkel.

Thomas har nå fått jobb i Flyr, og skal endelig kjenne på luft under vingene igjen. Vi er selvfølgelig veldig glad på hans vegne, og anser det som enda et lite skritt i riktig retning – i en reiselivsbransje som forhåpentligvis snart er i vater igjen.

– Tiden i Berg-Hansen har gått veldig fort og vært veldig hektisk. Men samtidig er det utrolig god stemning på kontoret, og jeg er imponert over hvor serviceinnstilte alle er. Alle ønsker å yte det lille ekstra for kundene, hele tiden! Jeg hadde grunnleggende kjennskap til et av bookingsystemene før jeg begynte som reiserådgiver, men skjønte fort at det var veldig mye større og mer komplekst. Jeg sitter igjen med masse ny kunnskap og en stor respekt for hva som kreves for å bli en skikkelig god reiserådgiver, avslutter Thomas.