En bransje i ubalanse
Flyavganger kanselleres, flyplasskaos herjer i Europa, det er svært lange svartider hos reiselivsaktørene, det er umulig å oppdrive konferansekapasitet til høsten, og leiebilprisene har skutt i været. Reiselivsbransjen er i ubalanse – vi forsøker her å gi deg svarene på hvorfor.
Det som nå skjer i bransjen er sammensatt, for det er ikke bare én ting ett sted, det er et drøss av utfordringer i svært mange ledd.
Flyreiser – det ene etter det andre
Vi leser i media at SAS kansellerer 4.000 avganger i sommer, og det kanselleres flere flyavganger ad/hoc i Europa enn noen gang. Akkurat nå er etterspørselen etter flyreiser større enn tilbudet, og de som bestiller fleksible flybilletter opplever at det er svært vanskelig å endre, fordi «alle» fly er fulle. Flyselskapene har gjort endringer på sine billettyper og bagasjeregler under pandemien, som gjør at det har blitt mer krevende å bestille reiser. Reisende på lengre flyruter opplever at de ikke får servert hverken mat eller drikke om bord. Det er lange køer på flere europeiske flyplasser, og fly tar av med halvfulle maskiner fordi de reisende ikke rekker frem til gaten i tide.
Avisoverskriftene er endeløse. Alt dette skaper naturlig nok usikkerhet, og et ras av telefon- og e-post henvendelser. Enkelte opplever å måtte stå i telefonkø i flere timer hos de ulike aktørene.
Spørsmålet mange nok stiller seg er; hvordan er det mulig at alt dette skjer på én og samme gang?
Svaret vil nok føles en smule oppbrukt, for her kommer koronapandemien på banen – igjen. Flyselskapene og flyplassene mangler kvalifisert personell – piloter til å fly flyene, kabinansatte til å ivareta sikkerheten om bord, personell til sikkerhetskontrollene og flyplasspersonell som eksempelvis kan transportere mat og drikke ut til flyene. Personellet har flyktet fra bransjen. Enkelte av flyselskapene mangler i tillegg fly, for pandemien har ført til forsinkelser i produksjonen.
Det er vanskelig å drive flyselskap uten folk og fly, og det er vanskelig å se en vei ut av denne runddansen inntil nok folk med riktig kompetanse er på plass. Mange vil nok si at situasjonen de nå står i er delvis selvforskyldt, men det er viktig å huske på at disse selskapene har hatt kniven på strupen de siste årene og gjør det de kan for å overleve. Så la oss håpe de overlever kaoset som sommeren vil føre med seg, og at vi kan gå en mer «normal» reisehøst i møte. Hvis vi får pass til å reise med da? 😉
Leiebil – skyhøye priser og lav tilgjengelighet
Prisene på leiebil i utlandet har gått i taket, for eksempel i Tyskland, Danmark, Storbritannia, Italia, Nederland, Frankrike, Spania, Belgia og Canada. Prisøkningen ligger på mellom 30 og 50 prosent mot fjoråret.
Årsak; I løpet av pandemien har leiebilselskapene nedskalert, ved å ikke inngå nye leasingavtaler når gamle avtaler har utløpt. En naturlig nedskalering med andre ord. Nå er utfordringen at det tar tid å øke kapasiteten igjen – fordi leveringstiden på nye bilder er lengre enn noen gang. Grunnen til dette er nok en gang koronapandemien, og nedstengningene i Kina. Fabrikker i Kina som produserer tekniske microchipper til nye biler har praktisk talt vært stengt i 2 år, og dermed står millioner av biler uferdige på grunn av manglende deler.
Og hva skjer når etterspørselen på biler er langt større enn tilbudet? Jo, da går prisene i taket! Det snakkes om økte priser her til lands også, men ifølge våre systemer er denne økningen «kun» på 15 prosent. Prisnivået vil nok gå noe ned når markedet blir ajour, men vår innkjøpssjef Camilla Valdem Pigere, spår at prisene vil stabilisere seg på et høyere nivå enn før pandemien.
Enormt trykk på overnatting, kurs og konferanser
Er du én av de som har forsøkt å bestille hotellovernatting i Oslo nå i juni? Eller har du forsøkt å booke en konferanse for bedriften din til høsten? Da har du oppdaget at prisene er høye og kapasiteten lav – ekstremt lav.
Det er et enormt oppdemmet behov for å møtes etter lang tid på hjemmekontor. Utallige bedrifter har utsatt sine arrangementer, og har endelig muligheten til å gjennomføre fysiske treff. Hotell- og konferansekapasiteten i Norge er ikke bygget for at «alle» skal møtes på én gang. Det har oppstått en kork, som vi må leve med en god stund fremover.
Skal du gjennomføre en konferanse i 2022 er du nødt til å tenke annerledes. Se mot restauranter, gårder og ugunstige tidspunkter.
Bransjen mangler humankapital
Reiselivet er en stor og viktig bransje som sysselsetter nesten 200.000 av Norges befolkning. Under koronapandemien gjorde smitteverntiltakene det umulig for bransjen å opprettholde noen form for aktivitet, og de ansatte ble enten permitterte eller sagt opp. Svært mange ble tvunget til å tenke nytt, og flyttet over til andre bransjer hvor de fikk mer forutsigbarhet og større trygghet. Problemet nå, er at reiselivet for fullt er tilbake igjen – men vi mangler kvalifisert personell. Bransjeflykningene ønsker seg ikke tilbake – for hvem vet når neste pandemi inntreffer?
Tor Wallin Andreassen, professor ved Institutt for strategi og ledelse og forsker ved senteret Digital Innovation for Growth, NHH, skriver i en kronikk publisert på NHH sitt nettsted at; reiselivets viktigste kapital er humankapitalen – arbeidskraftens kunnskaper og ferdigheter.
«Hotellene ønsker seg kokker, rengjørere, servitører, og resepsjonister som kan hotellfaget – som er å skape gode opplevelser for gjestene. Bar- og restauranteiere ønsker seg bartenderne og servitører som ikke bare kan mikse drinker eller servere mat, men også underholde gjestene og skape god stemning. Flyselskapene og cruiseskipene krever i tillegg til serviceinnstilling at ansatte er sertifisert og trent for eventuelle kriser og dermed bidra til å skape trygghet.
Alt dette er kunnskaper og ferdigheter!», sier Andreassen i sin kronikk.
Uten ansatte med riktige kunnskaper og ferdigheter vil vi ikke klare å stabilisere bransjen.
Det rekrutteres for fullt
Som landets største reisebyrå har vi ansatt over 85 nye medarbeidere det siste halve året. Mange av disse er unge og nye i bransjen. De trenger god og solid opplæring, tid og tålmodighet. Vi er helt sikre på at investeringen vi nå gjør i nye ansatte vil gi gode resultater på sikt, og at vi i løpet av noen måneder vil ha en ny generasjon med dyktige reiselivsfolk om bord.
Akkurat det samme gjelder flyselskapene, flyplassene, hotellene, konferansesentrene og restaurantene. Reiselivet er fremdeles i en oppbyggingsfase – og den lugger dessverre – tidvis ganske mye!