Terminal på flyplass

Streik

Streiker kan komme i ulike former og fasonger, og er du uheldig kan én eller flere streiker påvirke reisen din. Dette er våre råd og anbefalinger til flypassasjerer som påvirkes av SAS-streiken.

Gul bakgrunn

SISTE NYTT OM SAS-STREIKEN:

27.08: Partene har kommet til enighet, og streiken er over. SAS forventer at driften gjenopprettes i løpet av dagen.

26.08: Det varsles om en kraftig opptrapping av streiken fra førstkommende onsdag kl. 06:00. Da vil 550 streikende SAS-ansatte organisert i Fellesforbundet og rundt 240 organisert i Parat være ute i streik.

23.08: Partene har ikke kommet til enighet, og 120 kabinansatte i SAS går ut i streik fra fredag morgen. SAS sier «et begrenset antall» flyvninger blir rammet i dag.

21.08: Fellesforbundet og NHO Luftfart møtes hos Riksmekleren for å forsøke å komme til enighet på Flykabinavtale NKF SAS. Avtalen omfatter 640 kabinansatte i SAS.

Fly parkert på flyplass. Foto

Du får beskjed fra SAS

Streiken blant kabinansatte i SAS er over, men du kan fremdeles oppleve trafikkforstyrrelser og kanselleringer.

Du vil få beskjed av SAS dersom reisen din blir påvirket. Har du ikke hørt noe (e-post eller SMS) om at reisen din er påvirket? Da går flyet ditt mest sannsynlig som planlagt og du møter opp til avtalt tid.

Berg-Hansen App

Ønsker du å utsette reisen?

Du kan utsette reisen din enkelt selv på berg-hansen.no eller i appen, i henhold til gjeldende regler for din bilettype. Dersom det er flere reisende i samme bestilling må du kontakte oss for å gjennomføre endringen.

Husk at du i tilfeller hvor det tilkommer endringsgebyr må betale for dette selv, med mindre annet er kommunisert fra SAS.

Jente foran tavle på flyplass

Vedrørende kansellering

Står flyreisen din i fare for å bli kansellert må du vente til SAS kansellerer flyet ditt for å ha krav på full refusjon.

Ønsker du allikevel å kansellere ber vi deg gjøre dette selv på berg-hansen.no eller i appen. Billetten din settes da på refusjons-kø, og du vil automatisk få tilbakebetalt beløpet du har krav på.

Har flyreisen din blitt kansellert av SAS?

Dersom flyreisen din har blitt kansellert eller er forsinket med mer enn 5 timer, har du krav på følgende tre valg:

  1. Ombooking til en flyvning snarest mulig.
    SAS starter ombookingen så snart som mulig etter at flyvningen er kansellert, og du vil få beskjed direkte fra SAS når ombookingen er gjennomført. Er du fornøyd med det nye tidspunktet SAS har gitt deg? Da trenger du ikke foreta deg noe. Dersom du ikke hører noe fra flyselskapet innen «rimelig tid», kan du henvende deg til flyselskapet og be om en snarlig løsning.
  2. Ombooking til en flyvning på et senere tidspunkt.
    Passer det nye tidspunktet dårlig, og du ønsker å booke om til et senere tidspunkt? Er flybilletten bestilt gjennom Berg-Hansen, må du ta kontakt med vårt kundesenter for å gjøre endringen. Dette gjelder uavhengig om du har en fleksibel eller restriktiv billett.
  3. Full refusjon.
    Passer det nye tidspunktet dårlig, og du ønsker å kansellere flyvningen og få pengene tilbake? Du kan kansellere selv på berg-hansen.no eller i appen, uavhengig om du har en fleksibel eller restriktiv billett. Refusjonen vil skje automatisk. Dersom du ikke har mulighet til å gjøre dette selv online, tar du kontakt med vårt kundesenter for å kansellere. Våre reiseeksperter setter flybilletten til refusjon, og du får pengene tilbake på konto.


Vi gjør oppmerksom på lengre svartid på telefon og e-post enn normalt, grunnet stor pågang.
Ønsker du å snakke med ditt lokale Berg-Hansen kontor? Klikk her for kontaktinformasjon per kontor.


Økonomisk erstatning

I tillegg til ombooking eller refusjon av selve flyreisen, kan du ifølge Forbrukerrådet også ha krav på en økonomisk erstatning. Denne vil variere fra reise til reise og baserer seg på standardiserte satser. Forbrukerrådet har laget en kalkulator som regner ut hva du har krav på og tar deg igjennom prosessen med å søke om refusjon: https://www.forbrukerradet.no/fly/.

Har du økonomiske tap ut over de standardiserte satsene kan du også ha krav på å få disse dekket. Dersom du ikke blir enig med flyselskapet, må du klage videre til Transportklagenemda: https://reiselivsforum.no/web/home/.

Husk at du også kan ha krav på både mat, drikke og et eventuelt hotellopphold dekket av flyselskapet dersom du blir stående på flyplassen i lang tid i påvente av ny flyreise.

Hvem er ansvarlig for erstatningen?
EU-domstolen har besluttet at streik blant flyselskapets egne ansatte ikke er en omstendighet som fritar flyselskapet for erstatningskrav. Det vil si at det er flyselskapet selv som må stå for erstatningen.

Hva med reiseforsikringen?
Reiseforsikringen din dekker ikke tap som følge av streik. Det er derfor svært viktig å puste med magen og gjøre de riktige grepene i riktig rekkefølge, når du står ovenfor en streik som potensielt kan ramme flyreisen din. Som nevnt innledningsvis er det viktig at du venter med å kansellere, til flyselskapet selv har innstilt flyreisen din. Kun da vil du ha krav på full refusjon av flyreisen.

Kvinne sitter foran PC-skjerm med headset på. Foto

Reiseekspertenes råd:

  • Vurder om du faktisk må dra, eller om du kan utsette reisen din.
  • Er det bedre å benytte andre transportmuligheter, som eksempelvis tog, buss eller leiebil?
  • Husk at «alle» ringer oss samtidig. Benytt deg av vår call-back funksjon, så slipper du å stå i kø og blir oppringt når det er din tur.
Liten gruppe forretningsreisende går mot et privat jetfly med trillekofferter

Eget fly?

Visste du at vi i Berg-Hansen kan hjelpe deg med leie av privatfly? Dette kan for eksempel være aktuelt for grupper eller i forbindelse med viktige møter. Et privatfly kan du stole på at går til avtalt tidspunkt, det er en svært fleksibel løsning, og flyet tar deg direkte til reisemålet ditt.

Les mer om leie av privatfly her.

Siden er sist oppdatert 27.08.2024 kl. 07:45.