Tilbake

Energy, Resources & Marine: Bli bedre kjent med ekspertene

Visste du at vi har et kontor i Austevoll? Den lille øykommunen er selve definisjonen på kyst-Norge, med sine holmer, sund, ferjer og oppdrettsanlegg. Her er de eksperter på det som defineres som marine- og offshorereiser, også kalt ERM-reiser. Naturligvis.

Maria er 22 år gammel og fersk i bransjen. Hun er en av flere dyktige marineeksperter i Berg-Hansen, som hver dag bistår kundene våre med flyreiser ut i verden – både ad hoc og faste mannskapsrotasjoner.

– Det er både givende og allsidig å jobbe med marine- og offshorereiser. Ingen dag er lik og tempoet er høyt. Jeg syns det er gøy å kunne sende reisende rundt til alle verdens hjørner fra lille Bergen. Eller Haugesund. Tenk at kompetansen til våre kunder for eksempel trengs i Paramaribo i Surinam? Det er utrolig kult å tenke på, forteller Maria med et stort smil om munnen.

Men hvem er det egentlig som er på marine- og offshorereiser? Det er flere enn du tror. Krysser du en landegrense fordi du skal jobbe på skip, vindturbin eller plattform som enten er til havs, under bygging, eller i dokk – da er du mest sannsynlig på en slik reise. Det er ingen krav til størrelse på virksomheten, eller antall reiser i året. Det kan være rørleggeren på hjørnet som skal fikse et røropplegg på et skip i Tyrkia, en plattformarbeider som skal pusse ned en plattform i dokk et sted i Asia, eller en rov-pilot på oppdrag.

Er du i tvil? Snakk med oss, så finner vi ut av det sammen. Fordelene du får ved denne typen reiser er nemlig mange – og strekker seg fra økt fleksibilitet og rabatterte priser på fly, til egentilpassede systemer og oppfølging fra lokal ekspertise. I Berg-Hansen har vi en rekke verktøy som forenkler hverdagen til de som er på reise, og for de som administrerer reisehverdagen til andre. Disse verktøyene kan du lese mer om her. Vi har også kontorer beliggende lags hele norskekysten – fra nord til sør.

– Vår lokale tilstedeværelse langs norskekysten er viktig for kundene våre. Her på Vestlandet bor mange langt fra flyplassene, og de må gjerne ta både buss og båt for å komme seg dit. For noen vil det være enklere å komme seg til Haugesund Lufthavn enn til Flesland, for eksempel, og da kommer lokalkunnskap godt med. Mange av kundene svinger også innom kontoret vårt med jevne mellomrom, og vi er på skipsbesøk når kunder ligger til havn. Det gjør at vi får et godt og tett samarbeid, forteller Maria.

– På teamet vårt jobber noen av oss med faste rederier, mens andre jobber litt mer ad hoc. Noen kunder er skikkelig reisevante, mens andre som ikke reiser så ofte trenger mer veiledning. Det er ganske mye å sette seg inn i når det kommer til marine- og offshorereiser – for det er ulike regler og betingelser enn «vanlige flyreiser», og det er ofte litt ukjente reisemål og tidvis krevende reiseruter. Da ringer de til oss, og får den hjelpen de trenger, fortsetter Maria.

En av kundene som Maria jobber med, er Lighthouse Ship Management, som holder til i Torangsvåg i Austevoll. Crew Manager, Synne Sandtorv, har følgende å si om Maria og resten av teamet:

«Vi har brukt Berg-Hansen som reisebyrå i en årrekke og er svært fornøyde. Her har vi et fast team som kjenner oss godt, og Maria er det nyeste tilskuddet. Vi får alltid hjelp når vi trenger det, og som eksempel kan jeg jo nevne reising under covid. Det var en jungel å manøvrere seg igjennom for å få mannskapet på plass, og da var det godt å ha en trygg reisepartner. Jeg anbefaler virkelig Berg-Hansen!»

10 kjappe med Maria:

  1. Hvordan er en «vanlig» dag på kontoret?
    Den begynner med en iskaffe, før jeg bretter opp ermene og setter i gang med dagens innkommende mannskapsskifter. Enkelte dager vet du allerede fra du våkner om morgenen at det blir travelt. Marine- og offshorereiser er tett knyttet opp mot været, så våkner du til havtåke er det bare å forberede seg på endringer.
  2. Hva er det viktigste du gjør for kundene?
    Holder hodet kaldt og jobber effektivt. Det kan komme mange endringer i siste liten, og da gjelder det å få alle frem til riktig sted og til riktig tid. Det kan potensielt ha store konsekvenser for kundene våre om mannskap ikke kommer frem i tide.
  3. Hvilket produkt er du mest stolt av å kunne tilby kundene?
    Definitivt vårt høye servicenivå og kompetanse. Våre reiseeksperter – enten de er nye eller har vært i Berg-Hansen lenge, gjør alt for kundene. Her i Austevoll fokuserer vi spesielt mye på kundens reisepolicy, og styrer etter den slik at alt blir som forventet. Vi får masse gode tilbakemeldinger, som er utrolig stas.
  4. Har du lært noe gøy i det siste?
    I og med at jeg er ganske ny, lærer jeg ting hele tiden. Blant annet at vi er ISO-sertifisert 9001/14001, er miljøfyrtårn og har signert grønnvaskingsplakaten, noe jeg syns er veldig kult.
  5. Merker dere noe til det grønne skiftet?
    Ja, bransjen er i stor endring og virksomhetene blir mer og mer opptatte av bærekraft. Det vi ser er at mange sliter med å finne tid til å prioritere det – spesielt de små og mellomstore virksomhetene. Heldigvis har vi verktøy som kan hjelpe kundene på vei, som eksempelvis CO2-rapportering. Kundene kommer gjerne på audit til oss, og får en bekreftelse på at vi har «alt på stell». Vi er med andre ord en trygg og god partner innenfor dette feltet.
  6. Har du et godt råd til kundene, som kan gjøre reisehverdagen litt enklere?
    Ta deg tid til en fot i bakken. Snakk med oss og fortell oss om dine utfordringer i hverdagen. Kanskje vi har verktøy som kan lette arbeidet ditt? Fakturering er eksempelvis noe det brukes store administrative ressurser på i mange virksomheter. Her er det mye som kan tilrettelegges av oss, som potensielt kan spare både ett og to årsverk hos kunden.
  7. Kan du nevne én ting du tror kundene ikke aner at vi bistår med?
    Vi bistår flere av kundene våre i leverandørforhandlinger/anbudsprosesser. La oss si at det skal bygges et skip i Bilbao, som vil generere mye reising og hotellovernattinger. Kanskje vi kan forhandle en egen hotellavtale, kun for prosjektet? Her kan kunden potensielt spare mye penger.
  8. Hvilke verktøy setter kundene mest pris på?
    De reisende elsker appen. Her har de tilgang på all reiseinformasjon til enhver tid, og det at både fly, hotell, leiebil og tog er samlet på ett sted er en stor fordel for de. For administrasjonen og de som jobber som crew-koordinatorer, så er Crew Portal en stor vinner. Denne gir en enkel oversikt over alle crew-bestillinger og mannskapsskifter, inkludert endringer og historikk. Les mer om verktøyene våre her.
  9. Hva skiller Berg-Hansen fra mange av de andre reisebyråene?
    Folka, selvfølgelig! Men for kunden sin del, så får de eksempelvis faktura direkte fra oss, i etterkant av et mannskapsskifte. Det betyr at alle endringer også er med. Dette er noe kundene våre elsker! Vi har også alle våre ansatte i Norge, inkludert vakttelefonen. Kundene får med andre ord snakke med våre faste ansatte reiseeksperter lokalisert i Norge, hele døgnet og 365 dager i året.
  10. Hva er det morsomste du har gjort på jobb den siste uken?
    Jeg har vært på skipsbesøk og sett det nyeste skipet til Lighthouse Ship Management. Det er veldig gøy å bli invitert, og selvfølgelig lærerikt. Bildene i denne bloggen er fra besøket.

Vil du slå av en prat?

Ta kontakt med oss her, eller møt oss på NorShipping fra 6.-9.juni 2023! Vi står på stand E04-05.

Relaterte blogginnlegg

Se alle innlegg arrow_forward
Forretningsmann ser på mobilen i det han går ut av toget. Foto
18. november 2022

Hvordan kan du og dine ansatte reise grønnere?

Det vil alltid være behov for å reise i jobb, men det finnes flere grep bedriften kan ta, for at de ansatte skal ta gode og grønnere valg.
To menn i signalvester inspiserer en vindturbin
11. oktober 2022

Energy, Resources & Marine: Slik får du en sømløs reisehverdag

Vi har over 30 års erfaring med reiser innen ERM, og her kan du lese mer om hvordan vi sørger for en sømløs reisehverdag for våre ERM-kunder.
Camilla Tonning med kollega Inger Helene Karstensen
19. mai 2021

Energy, Resources & Marine – et fagfelt Camilla kan alt om

ERM-reiser forbindes ofte med mannskaps- og offshorereiser, men favner imidlertid om mer enn dette. Bli bedre kjent med ERM-reiser her.