Vi har lenge sagt at vi må reise mindre. For er egentlig alle reiser «nødvendige»? Og hva er definisjonen på hva som er en «nødvendig reise» eller et «nødvendig event med jobben»? Mange må reise og møtes for å kunne utføre jobben sin, og vi synes ikke det er riktig at du skal føle på flyskam fordi du må på en jobbreise.
Alt handler til syvende og sist om balanse, og det å få muligheten til å ta bedre valg. For Berg-Hansen innebærer dette at vi jobber konkret med 4 ulike retninger innenfor bærekraft.
1. Kommunikasjon og åpenhet
Spørsmål knyttet til åpenhetsloven skal rettes til kommunikasjon@berg-hansen.no.
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022 og skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi er omfattet av loven, og er forpliktet til å tilgjengeliggjøre vår årlige redegjørelse knyttet til aktsomhetsvurderingene som er gjort. Redegjørelsen tar blant annet for seg retningslinjer og styringssystemer, nøkkelfunn, og hvilke tiltak som er iverksatt. Klikk her for å laste ned vår redegjørelse (PDF-dokument).
Vi setter høye krav til våre leverandører og samarbeidspartnere. Alle som inngår en avtale med oss må signere «Prinsipper for leverandøradferd». Dokumentet omfatter menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold.
Berg-Hansen er Miljøfyrtårn-sertifisert (last ned PDF), og blir årlig revidert av Certnor. Vi jobber også kontinuerlig med miljø, kvalitet og forbedringer i alle ledd, gjennom ISO 9001:2015 (last ned PDF) og ISO 14001:2015 (last ned PDF).
Vi ønsker å kommunisere åpent og transparent om våre mål og hva vi får til, derfor har vi signert grønnvaskplakaten. Vi vil aktivt bruke bærekraft som en del av vårt kundeløfte og produktutvikling. Ingen leverandører eller kunder skal være i tvil om at vi mener alvor.
2. Klimabevisste produkter og rådgivning
Vi vil bidra til å redusere CO2 utslipp fra reiser bestilt gjennom oss og bidra til å realisere Paris-avtalen. Dette skal vi oppnå gjennom god informasjon, fremme alternative produkter, og være en bidragsyter for utvikling av nye miljøvennlige og bærekraftige produkter og tjenester innenfor reiseliv.
- Vi tilbyr klimakompensasjon av flyturer, ved å kjøpe og slette klimakvoter for FN-godkjente grønne prosjekter.
- Vi er initiativtaker og involvert i flere prosjekter for å skape mer miljøvennlige transportmuligheter. Et av disse er få el-fly i kommersiell drift innen 2026.
- Vi tilbyr alternative transportmuligheter der det er mulig.
- Vi bistår med planlegging og gjennomføring av klimavennlige arrangementer.
- Vi tilbyr pakketurer med «grønne» elementer.
- Våre anbefalte produkter gir trygget for rett valg av leverandør.
- Her finner du en oversikt over våre miljømerkinger.
3. Etikk i alt vi gjør
Vi vil ligge i tet når det gjelder etisk forretningsdrift. Personvern, hederlig markedsføring og god informasjon er kjernen i våre kunders tillit til oss.
- Våre ansatte gjennomfører årlig kurs i etiske retningslinjer.
- Vi er underlagt vår eier Aircontact Group AS (ACG) sine etiske retningslinjer (last ned PDF). Våre ansatte er pliktige til å overholde loven, og opptre med respekt, integritet og tillitsverdighet. I tillegg er retningslinjene retningsgivende for samarbeidspartnere, distributører og leverandører til ACG.
- Vi har høyt fokus på GDPR og personvern slik at dine rettigheter er sikret.
4. Ansatte – vårt viktigste virkemiddel
Vi utvikler kontinuerlig våre ansattes kompetanse slik at de til enhver tid kan gi gode og miljøvennlige tips, og tilby våre kunder bærekraftige alternativer i reise- og arrangementsplanleggingen.
FNs bærekraftmål og Åpenhetsloven
Hvem vi er som selskap, hvilken bransje vi tilhører og hva slags fotavtrykk vår virksomhet etterlater,
setter premissene for hvordan vi jobber med bærekraft.
Vår bærekraftstrategi tar utgangspunkt i FNs bærekraftmål 8, 12, 13 og 16, samt Åpenhetsloven.
Lær om klimakompensasjon
Å kjøpe klimakompensasjon innebærer at du betaler for at utslippene av klimagasser du forårsaker på din reise eller arrangement, skal minske et annet sted med samme mengde. Vi jobber med noen av de beste i bransjen på dette feltet.
Reiser eller bærekraft?
Ja takk, begge deler. Men som Norges største reisebyrå kjenner vi på et særskilt ansvar, og derfor er det viktig for oss å være en bidragsyter for å redusere det negative fotavtrykket vi etterlater.
Slik reiser du mer miljøvennlig
Selv om vi ønsker å leve mer miljøvennlig, betyr ikke det at vi skal slutte å reise. Det betyr bare at vi må reise smartere, og det er faktisk enklere enn du tror! Her får du 7 tips på veien til en mer bærekraftig reise.
Hederlig omtale under HSMAI Awards 2019
– Vi er stolte av denne annerkjennelsen og dette motiverer oss til å fortsette satsingen på å skape et mer bærekraftig og ansvarlig reiseliv, sier administrerende direktør i Berg-Hansen, Per Arne Villadsen.