Covid-19: Alt du trenger å vite om smittevern på reisen
Skal du ut og reise, men føler deg litt overveldet av alle smittevernreglene du må sette deg inn i? Det skjønner vi godt, og har derfor laget en oppsummering på hvilke regler som gjelder på flyplassen, om bord på flyet og på hotellene.
Smittevern på norske flyplasser
Avinor følger opp Helsemyndighetenes anbefalinger om smittevern, og de viktigste tiltakene som gjøres på de norske flyplassene er følgende:
- Avstandsmarkeringer og køorganisering for å sørge for at reisende holder avstand
- Pleksiglass-montering på aktuelle områder
- Utplassering av håndsprit
- Økt frekvens på renhold på områder med mange reisende og hyppig berøring (for eksempel heiser og bagasjetraller)
- Ny organisering av sittegrupper i ventearealer
Avinor jobber også med sine kommersielle partnere for å kartlegge om, og hvor raskt, de kan få tilbudt munnbind for salg i kiosker, apotek og butikker på Avinors flyplasser.
Husk! De samme reglene gjelder på flyplassen som i samfunnet ellers; følg oppfordringene om å holde avstand til medreisende, sørg for god håndhygiene og hold deg hjemme dersom du føler deg syk.
Smittevern om bord på flyet
Munnbind:
- Det er påbudt å benytte seg av munnbind på alle flyvninger med SAS, Widerøe og Norwegian. Dette gjelder for alle passasjerer fra 6 år og oppover. Det er også påbudt med munnbind for alle passasjerer som flyr med Air France og KLM, men da fra alderen 10 år og oppover.
- Foreløpig gjelder dette påbudet frem til 31. august.
- Du må selv sørge for å skaffe deg munnbind, og dette skal være stort nok til å dekke både nese og munn.
- Passasjerer uten munnbind vil bli nektet ombordstigning.
Husk at mange land krever beskyttende munnbind på flyplasser og offentlig transport, så sørg for at du har med deg nok munnbind for hele turen.
Temperaturkontroll:
Air France og KLM vil gjennomføre en temperaturkontroll før avgang for alle flyreiser. Disse kontrollene vil bli utført med kontaktløse infrarøde termometre. Kunder hvis temperatur er høyere enn 38 grader vil bli nektet ombordstigning og reservasjonen deres vil bli endret gratis til et senere tidspunkt.
Gruppevis ombordstigning:
Alle flyselskaper bør i følge veilederen sørge for god tid til å fylle opp og tømme fly. Dette innebærer blant annet at ombordstigning bør skje gruppevis, og i en «slik rekkefølge at passasjerer ikke må krysse hverandre i kabinen». I praksis betyr dette at dersom flyet bare har én inngang foran, bør flyet fylles bakfra.
Tomt midtsete mellom passasjerer:
Samferdselsdepartementet har gått bort fra kravet om tomme midtseter på fly, i tråd med internasjonale anbefalinger. Det er svært god aircondition om bord på flyene, og samtidig er det påbudt med munnbind. Det anses derfor helt trygt å fly med fulle maskiner.
Matservering om bord:
På flyvninger hvor det serveres mat, vil maten deles ut på forhånd.
Kun én håndbagasje:
Flere flyselskap har innført nye regler for håndbagasje. Passasjerer får kun ha med én håndbagasje hver. Håndbagasje som ikke kan plasseres under setet bør begrenses. Dette for å redusere mulige smitteoverflater ved at flere personer kommer i kontakt med hattehyllene over setene.
Begrensningen gjelder alle billettyper, og innebærer at du ikke kan ta med en ekstra personlig gjenstand, for eksempel en PC-veske eller en håndveske i tillegg til håndbagasjen.
Smittevern på hoteller
Vi har tatt en prat med to av våre største hotellkjeder; Nordic Choice Hotels og Thon Hotels, for å høre hvordan de forholder seg til smittevern.
På Nordic Choice Hotels sine hoteller gjelder følgende.
Fellesområder:
Alle kontaktoverflater i resepsjonen, på toaletter, i heiser, trappeløp osv. rengjøres regelmessig. Det samme gjøres på alle kontaktflater i konferansesaler, restauranter og frokostarealer. Det er også tilgjengelig håndsprit i alle fellesområder.
Hotellrom:
På alle hotellrom gjennomføres det en grundig rengjøring, med ekstra fokus på kontaktflater som er hyppig i bruk. Dette er eksempelvis håndtak, lysbrytere, vask, føner, fjernkontroller osv.
Frokost:
Frokosten deles ut og hentes ferdigpakket på alle hoteller. Display på kaffemaskiner og juice-dispensere rengjøres regelmessig etter bruk.
Restauranter:
Det er kun bordservering på hotellenes restauranter, og alle sittegrupper har minimum 1 meters avstand fra hverandre. Alle bord, stoler og menyer rengjøres mellom hver gjestegruppe. De jobber også med å unngå kødannelse i og utenfor restaurantene.
Husk! Benytt deg av appen til Nordic Choice Hotels, som blant annet har disse funksjonene:
- Sjekk inn og ut, og unngå på den måten kø i resepsjonen
- Benytt telefonen som nøkkel, og unngå nøkkelkortet
- Forhåndsbestill serviceelementer som vin, snacks og mat i appen, så unngår du menyer og romtelefon
Thon Hotels har fokus på å tilrettelegge, fasilitere og informere sine gjester om gjeldende smittevern. Her er noe av det de gjør for å ivareta smittevern på sine hoteller.
Fellesområder og hotellrom:
Det er satt ut stasjoner for håndsprit ved innganger til restauranter, møterom og fellesområder. Det er avstandsmarkeringer på gulv og informasjonsplakater henger rundt på alle hotell.
Det er også økt renhold av kontaktflater, både i fellesområder og på hvert enkelt hotellrom.
Hotellene har tett dialog med kjedens HMS-team, for å sørge for at alle nasjonale anbefalinger fra Helsemyndighetene følges.
Frokost:
Thon Hotels er kjent for sine gode hotellfrokoster, og tilbyr nå en velsmakende frokostmeny som serveres à la carte. Alle gjester blir plassert på bord i restauranten med god avstand til andre.