Berg-Hansen Bergen – ditt lokale reisebyrå i vest
Berg-Hansen familien består av mange kontorer på kryss og tvers av landet, og denne uken skal vi bli litt bedre kjent med kontoret som er omgitt av «De syv fjell» i Vestlandets hovedstad – nemlig Berg-Hansen Bergen.
På kontoret i Bergen jobber det en gjeng med lekne og lojale bergensere, som er tett på de lokale bedriftene – med en ambisjon om å være byens naturlige førstevalg hva gjelder reisebyrå.
Vivi Aronsen er daglig leder her, en rolle hun har hatt siden mars 2021. Men Vivi er på ingen måte ny i hverken bransjen eller Berg-Hansen, og har hele 9 år bak seg som leder for kundesenteret vårt i Bergen. Hun var et naturlig førstevalg når kontoret skulle styrkes med en egen daglig leder. Jeg har tatt en prat med henne, for å bli litt bedre kjent med Berg-Hansen Bergen og hva denne ambisjonsrike gjengen kan hjelpe bedriften din med.
Fortell kort hvilke reisebyråtjenester dere leverer?
Vi leverer lokale reisebyråtjenester til bedriftskunder i alle størrelser. I tillegg kan vi sammen med resten av Berg-Hansen familien levere tjenester til både nasjonale- og globale kunder.
Våre kunder får lokal ekspertise i alle ledd, blant annet gjennom et lokalt team med dyktige reiseeksperter, lokale detaljorienterte prosjektledere på vår avdeling for «Meetings & Events», og tett oppfølging fra lokal Key Account Manager (KAM). Vi har også høy ekspertise på reiser innenfor feltet Energy, Resources and Marine (ERM), og tilbyr egne verktøy for enkel administrasjon av disse reisene.
Vi ønsker å være reisebyrået for «alle» i Bergen – ikke bare de store virksomhetene. Vi har organisert oss på en slik måte at vi kan skreddersy og tilpasse reiseløsningene våre, også for «bakeren på hjørnet». Vi opplever at mange bedrifter med få antall reiser i året, ikke tror de har behov for et reisebyrå. Men selv disse bedriftene må nok på sikt for eksempel forholde seg til CO2-rapporter på gjennomførte reiser. Uansett om man reiser få- eller mange ganger i året, er det også deilig å få alt sammen på en faktura, istedenfor å legge ut med eget kredittkort. Og selv om de ansatte ikke reiser veldig mye, har man som arbeidsgiver ansvar for sine ansatte når de er på reise – og hva gjør man dersom noe uforutsett skulle skje? Det er både effektivt, trygt og godt med et stødig reisebyrå i ryggen – uansett størrelse på bedriften, eller antall reiser i året 😊
Hva er dere skikkelig gode på?
Her i Bergen har vi høy virksomhetsforståelse i alle ledd, og det er en stor fordel i arbeidet vårt med kundene. For å komme med noen eksempler; KAM har en fortid som både reiserådgiver, systemtester, samt koordinator for alle Berg-Hansens globale kunder. En av våre prosjektledere på Meetings & Events har jobbet med både fakturering og interne tekniske løsninger. Reiseekspertene på kundesenteret sitter med inngående kunnskap om kundene våre – fra prosedyrer og avtaler, til de små detaljene som er viktig for hver enkelt kunde. Personlig så sitter jeg ofte å svarer kundene våre på e-post og chat, i tillegg til at jeg er ute og selger produktene og tjeneste våre. Slik får jeg førstehåndskunnskap om hva som er viktig for kundene.
I tillegg ønsker jeg å trekke frem de tekniske løsningene våre. Jeg er utrolig stolt av disse, og får gode tilbakemeldinger på hvor mye de letter reiseadministrasjonen til kundene. Vi har egne systemutviklere på huset, som gjør at det er kort vei fra en utfordring eller et ønske, til å faktisk kunne gjøre noe med det. Et eksempel på dette er de verktøyene og den automatiseringen vi har rundt ERM-reiser. Dette er spesielle billettyper som er aktuelle for bedrifter som opererer innenfor offshore-, energi- og marine. Med et økende fokus på bærekraft og eksempelvis havvind, øker også antall bedrifter som reiser med denne typen billetter. Det gjør at vi får flere kunder med flere ulike behov, som vi da har muligheten til å tilpasse systemene etter.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du lurer på noe rundt ERM – kanskje bedriften din kvalifiserer til å reise på denne typen billetter?
Hva er siste nytt fra kontoret?
Tidligere ble mye av driften vår håndtert fra hovedkontoret i Oslo, men i løpet av pandemien besluttet vi å styrke den lokale satsningen i Bergen og heller flytte det fulle driftsansvaret for kontoret vårt hit. Det ble derfor ansatt en daglig leder her, altså meg. I tillegg ansatte vi en egen KAM – med fokus på salg og kundepleie her i byen. Reiseekspertene våre på kundesenteret og prosjektlederne på Meetings & Events har nå kun lokal kundekontakt, noe jeg tror Bergenskundene våre allerede merker.
Vi elsker å være mer tilstede i egen by! Det skjer jo så mye spennende i Bergen, så vi bobler over av energi når vi tenker på alt vi skal få til sammen med det lokale næringslivet her.
Har dere en god kundehistorie på lager?
En av våre svært viktige kunder varslet for en liten tid tilbake at de hadde planer om å kjøre anbudskonkurranse på reisetjenester, da de tenkte tiden var moden etter lang tid med reisestopp. Vår KAM var imidlertid sikker på at hun kunne tilby kunden en reisebyråavtale de ikke kunne si nei til. Pandemien har ført til at vi i reisebransjen har måttet tenke nytt, og det siste året har Berg-Hansen utviklet nye pris- og avtalekonsepter tilpasset den «nye» reisehverdagen. Avtaleformen kunden fikk tilbud om, er et lisenskonsept der de betaler en fast sum for tilgang og bruk av våre selvbetjeningssystemer, og ingen ekstra kostnad for bestilling-, endring og avbestilling av reiser. Avtaleformen var midt i blinken for kunden, som da valgte å signere ny avtale med oss.
Riktig og god opplæring har vært en viktig suksessfaktor i etterkant av avtalesigneringen, for at de ansatte skal føle seg trygge på selvbetjeningssystemene, og ta i bruk disse så mye som mulig. Vi arrangerte derfor en workshop med de ansatte, der vi gikk igjennom alle muligheten de har via reiseportalen Webgate og tilhørende app. Workshopen ble også filmet og publisert på deres intranett.
Kunden er nå i stor grad selvbetjent, og sparer både tid og penger på reiseadministrasjonen sin. I tillegg har de oss i ryggen når de trenger råd og ekspertise fra våre reiseeksperter, og dersom noe uforutsett skulle skje på reise. Det må kalles en skikkelig gladhistorie 😊
Helt på tampen, dette er ukens 3 tips fra Berg-Hansen Bergen:
- Monica Edvardsen; ansvarlig for fakturering på Meetings & Events.
Spar tid og hodebry, og bestill alt hos Berg-Hansen – både hotell, aktiviteter, flybilletter og møterom. Jeg opplever titt og stadig at leverandørfakturaene ikke stemmer i forhold til bestillingen, men dette rydder jeg opp i for deg! I tillegg setter jeg alt sammen til én samlet faktura. Det betyr betydelig mindre administrasjon for deg eller økonomiavdelingen din. - Jessika Haraldstad; reiseekspert på kundesenteret med over 22 års erfaring.
Oppdater «Min profil» og dobbeltsjekk at informasjonen som ligger inne er korrekt, og at kredittkortet ditt ikke har utløpt i løpet av pandemien. Last ned appen vår, og se hvor utrolig enkelt det er å både bestille- og endre innenlandsreisen din. Og så ringer du meg når du skal reise på en litt mer komplisert reise, eller hvis du trenger en sjømannsbillett. - Inger Margrethe Bysheim; prosjektleder på Meetings & Events.
Ikke vent med neste års arrangement – begynn allerede nå, og tenk høsten 2022. Hvis du er tidlig ute med tid og sted, har vi god tid til å planlegge innholdet og den rød tråden. Det å skulle kommunisere til alle deltakerne på arrangementet per e-post er både uoversiktlig og tidkrevende. Derfor har vi utviklet verktøyet «Berg-Hansen Event Portal», som forenkler hele denne prosessen. Portalen tilpasses ditt arrangement, og her legger vi inn all relevant informasjon – fra arrangementspåmelding, fly- og hotellbestillinger, innmelding av matallergier og lignende.
Har du lyst til å snakke med noen i Berg-Hansen Bergen? Klikk her for kontaktinformasjon.