Tilbake

Drømmer du om cruise? Da bør du snakke med Johnny

Reisebyråene har hatt et tøft år, men nå er vi i Berg-Hansen på full fart tilbake. Reiselystne kunder står og tripper ved døren, klare for å begi seg ut i den store vide verden – så snart myndighetene gir grønt lys.

Vi er et stort byrå, proppfullt av dyktige mennesker som også står og tripper – ivrige etter å dele sin kunnskap og erfaring. Fremover skal vi presentere flere av reiseekspertene våre, rundt om kring i landet. De har alle mye på hjertet, og vil dele litt om sitt ekspertiseområde, fremtidsutsikter, og ikke minst komme med gode og uvurderlige tips som du ikke kan Google deg frem til.

Først ut er vår cruise-ekspert, Johnny Bråthen, fra kontoret vårt på Jessheim.

Johnny Bråthen, Berg-Hansen Jessheim
Daglig leder og cruiseekspert, Johnny Bråthen

Kan du si noen ord om deg selv? Litt om fartstiden din i bransjen og kompetansen din på cruise?

Jeg er gift med Elisabeth, har 3 barn og 7 barnebarn, og har forsøkt å gå av med pensjon tre ganger. Vi bor i Drøbak med utsikt over sjøen, men savner cruiseskipene i sundet her.

Det hele begynte med Winge Reisebureau på Jessheim i 1980, der Elisabeth var delaktig fra første dag. Vi kjøpte byrået i 1987, og dette er altså samme byrå som vi i dag kjenner som Berg-Hansen Jessheim. Vår bærebjelke har i alle år vært jobb-, gruppe- og feriereiser, og ikke minst cruise. Jeg jobbet selv med internasjonal skipsfart før vi overtok byrået, og interessen for cruise ble nok fanget på 70-tallet, da min engelske sjef lot meg lese hans reisebrev fra sin cruiseferie i Karibia.

Winge Reisebureau på Jessheim i 1980
Elisabeth på åpningsdagen 2. januar 1980

Jeg har med andre ord lang fartstid innenfor reiseliv og cruise – og selv i vår digitale tidsalder, blir heldigvis erfaring og modenhet verdsatt høyt. Interessen for cruise sitter i ryggmargen, og det tror jeg er viktig når man skal selge et slikt produkt.

For 40 – 50 år siden var cruise ganske forutsigbart og nærmest en videreføring av de lange seilasene over de store havene, som igjen var bygget på posttransport mellom fjerne havner, samt utvandring til Amerika. I forlengelsen av dette, under oppgangstidene i mellomkrigstiden, ble cruiseskipene tilpasset passasjerer av ymse slag, og gjerne med et tydelig klasseskille om bord. Det var en blomstringstid for cruise fra Europa til Karibia helt frem til flyene overtok, som kan illustreres med at nasjonens stolthet, Den Norske Amerikalinje, hadde hele 9 passasjerskip som fraktet glade nordmenn til Amerika og eksotiske reisemål. Det finnes rederier og skip i dag med enda lengre erfaring – der det mest kjente er en av våre samarbeidspartnere, Cunard. De har finslipt sitt cruiseprodukt gjennom 180 år, på alle de syv hav – det gjør noe med selve opplevelsen om bord.

I dag opplever vi en enorm utvikling og interesse for cruise, men jeg er også ydmyk for at dette ikke passer for alle. Jeg tror de fleste lidenskapelige cruisere føler dette som en hobby.

Det vi ofte hører fra nye kunder er at de har valgt feil cruise første gang, altså en seiling eller et skip som ikke står til forventningene. De tar derfor kontakt med oss, som er spesialister og rådgivere på cruise. Vi har lang erfaring med rederiene, kan sikre kundene en optimal opplevelse, og det koster ikke fem øre å bruke oss! Våre priser er de samme som hos rederiene – ofte bedre.

Berg-Hansen reisebyrå Jessheim. Daglig leder Johnny Bråthen med Linda Grove til venstre og Laila Davies
Johnny Bråthen, med salgsjef Linda Grove og byråleder Laila Davies

Når jeg skal finne det riktige cruiset til en kunde, så benytter jeg gjerne en matrise som hensyntar den enkeltes ønsker og behov – i kombinasjon med min egen erfaring fra skip, seilinger, havner, hoteller, utflukter og rederier. Jeg har vært på mange faglige besøk hos rederiene og om bord skipene de siste tiårene, i tillegg til å ha dyrebare erfaringer fra egne gruppereiser i Middelhavet, Asia, Cuba, Sør-Amerika og Det indiske hav. Denne lærdommen får man ikke på kontoret eller på skolebenken.

Hvorfor har akkurat cruise blitt en stor lidenskap for deg?

Det er nok først og fremst på grunn av mangfoldet. Mange har litt fastlåste forestillinger om at cruise er kjedelig, dyrt, med mye mennesker og passer for eldre. Min påstand er at det finnes et cruise for alle – uansett interesse. Det er kun fantasien som setter grenser.

I dag er cruise mer fragmentert enn tidligere og i hovedsak delt inn i tre kategorier: familiecruise, ekspedisjonscruise, samt Premium- og luksuscruise. Skipene er spesialtilpasset for segmentet og farvannet de skal seile i.

Med mangfold kommer valgmuligheter. De fleste byer i verden ligger langs kysten, ved et hav. Middelhavet og nesten hele Europa, Karibia og Mellom-Amerika, Stillehavet, Kinahavet, Det indiske hav, Atlanterhavet, Svartehavet, Sør-Amerika, Nord-Amerika og Alaska, Arktis og Antarktis, Asia, Midtøsten, for ikke å glemme cruise gjennom Panamakanalen og Suezkanalen. Velg et cruise som går over 2 dager, eller 180 dager! Velg kun å bestille selve cruiset eller velg et cruise der absolutt alt er inkludert. Velg et stort skip med vannsklier, eller velg et lite skip som tilbyr gjemmesteder på havet der de store skipene ikke kommer til. Eller velg en havkrysser, som er konstruert med skrog hvor selv røff sjø ikke merkes om bord.

Regent
Seven Seas Mariner i Kotor

Min store lidenskap er cruise rettet mot det øvre sjiktet, og derfor er Berg-Hansen Cruise Collection vår nyeste satsning, med Elisabeth som operativ leder. Her tilbyr vi cruise primært mot Premium- og luksussegmentet, og kan flagge med den beste dybdekunnskapen innfor dette området. Hittil har vi inngått avtaler med Regent Seven Seas Cruises, Seabourn, Oceania Cruises, Cunard, Azamara, Holland America Line og Silversea. Jeg har direktelinje inn til rederiene, og langvarige relasjoner på alle nivåer – også om bord i mange av skipene.

I tillegg har vi cruiseeksperter her på kontoret som ivaretar de kundene som ønsker andre typer cruise – eksempelvis de store familierederiene Royal Caribbean Cruises, Celebrity Cruises, Norwegian Cruise Line og MSC. Vi har alle våre ekspertiseområder.

Anbefalingene mine er klare, og jeg mener at ferien din er alt for verdifull til å velge feil. Det er mange skjær i sjøen og stadig mer å velge mellom, og jeg brenner for å hjelpe til med navigasjonen slik at drømmeferien blir vellykket.

Hva er status på cruisebestillinger nå for tiden?

Det mangler ikke på interessen for å reise på cruise for tiden, men mulighetene er noe begrenset i Norge med tanke på gjeldende forsikringsregler. Et paradoks er at stadig flere seilinger er fullbooket med ventelister for de to neste årene, og spesielt gjelder dette lange seilinger og verdenscruise. Når det gjelder seilinger i år så pauses disse frem mot sommeren. Dette er for å sikre at alle nye og omfattende protokoller og restriksjoner er godt innarbeidet. Det er investert enormt i sikkerhetstiltak, og jeg kan ikke forstå at noen form for reiser kan bli tryggere enn cruise i fremtiden.

Selv om seilinger blir utsatt så opplever vi at kundene velger å bestille nytt cruise fremfor å avbestille uten kostnad. Dette oppfatter jeg som et svært godt værtegn både på optimismen og reiselysten – og det er helt tydelig at det ikke bare er oss i Drøbak som gleder seg til å se cruiseskipene seile igjen.

Cruiseindustrien har vært spesielt utsatt under pandemien, men rederiene har brukt tiden godt. De har blant annet kvittet seg med utdatert tonnasje og opprustet flåtene sine med nye moderne og miljøvennlige skip. Det bygges også nye miljøvennlige cruiseterminaler i flere sentrale verdenshavner, som tidligere var tungt belastet.

Regent passerer Drøbak
Regent passerer Drøbak

Hvilke fremtidsutsikter ser du for cruise-markedet, la oss si ett år fra nå?

Senest i dag deltok jeg i et videomøte med et av rederiene våre, der de informerer om at de er godt fornøyd med utsiktene for både 2022 og 2023. Vi henger litt etter med bestillinger i Skandinavia, og mange vil nok bli overrasket over utvalget hvis de sitter på gjerdet alt for lenge. Det er åpenbart et oppdemmet behov for å reise på cruise, og mange planlegger nå å bestille så snart det er mulig å bestille med gyldige reiseforsikringer.

Vi har aldri opplevd maken til reiselyst og gleder oss til å skreddersy cruiseferier – uten munnbind.

Har du 5 tips til leserne om cruise?

  1. Alle skip har sin egen atmosfære, kultur, kvalitet, service, underholdning, bevertning, mannskap og lugarer. Det er viktig å velge riktig cruise og få en god førstegangs opplevelse, og her vil jeg på det sterkeste anbefale å snakke med noen som har riktig erfaring. Et av de mest magiske øyeblikkene jeg personlig har hatt på cruise, er utseilingen fra Rio de Janeiro i solnedgang, med skue over Ipanema, Sukkertoppen, Kristusstatuen og Copacabana på samme tid, som svinner i det fjerne.
  2. Hva du pakker med deg i kofferten er viktig. Antrekkene må gjenspeile de retningslinjene som finnes på det valgte skipet og seilingen, årstiden, utfluktene og de lokale forholdene i havnene.
  3. Samler du en gruppe, enten på jobb eller privat, og legger opp en cruisereise med utflukter, restauranter og severdigheter – så reiser du som arrangør selv gratis.
  4. Cruise handler like mye om det som skjer på land – vil du ha et cruise med storbypreg, eller sol og bad? Det er fullt mulig å skreddersy alt som skjer på land, katalogene er kun til inspirasjon.
  5. Når du allikevel skal ut og reise, så bør også tiden før og etter cruiset benyttes til noe spektakulært. Hva med å kombinere det med safari? En togreise med Rovos Rail eller Orientekspressen? Eller drømmer du om å oppleve steder på UNESCOs verdensarvliste? Alt er mulig.

Min siste opplevelse på sjøen før Covid-19 var en fantastisk jomfrutur i Middelhavet, med verdens mest luksuriøse skip, Seven Seas Splendor. På det tidspunktet, for drøyt et år siden, visste vi lite om hva som var i vente, men nå ser jeg frem til å sitte til frokost på akterdekket og nyte soloppgangen i Sorrento, Singapore, Rio eller New York – eller kanskje San Fransisco?

Snart, god tur 😊