Energy, Resources & Marine: Slik får du en sømløs reisehverdag
Berg-Hansen har over 30 års erfaring med reiser innen Energy, Resources & Marine (ERM), og vi tilbyr kundene våre gode digitale løsninger og kundeservice døgnet rundt. Mitt navn er Camilla Tonning, og i denne bloggen forteller jeg deg mer om hvordan vi sørger for en sømløs reisehverdag for våre ERM-kunder.
Berg-Hansen er et hundre prosent norskeid selskap med røtter tilbake til 1875. Faktisk så dro Berg-Hansen sine aller første reisende med nettopp skip, til Amerika. Vi har med andre ord alltid hatt en sterk relasjon til det norske maritime markedet – en relasjon som skal ha mye av æren for det gode produktet vi kan tilby denne kundegruppen i dag.
Lokal tilstedeværelse langs norskekysten
Vår lokale tilstedeværelse fra nord til sør i landet er helt elementær for å kunne yte våre maritime kunder en så god, effektiv og sømløs service som mulig. Når vi ser at havtåka ruller inn utenfor kontorvinduene, forbereder vi oss på at kundene våre på sjøen trenger assistanse.
For ERM-reiser kan være krevende, og uforutsette situasjoner oppstår gjerne lettere til havs enn på land. Da er det viktig å ha et reisebyrå i ryggen som evner å snu seg rundt og hjelpe til alle døgnets tider, og som forstår deg som kunde og dine behov. Vi har lokale ERM-eksperter med flere tiårs erfaring, som sørger for at både de reisende og reiseadministratorene i bedriften opplever prosessen som både effektiv og enkel.
Tekniske løsninger som effektiviserer reiselogistikken
Vår «inhouse» kompetanse strekker seg dog lenger enn de dyktige reiserådgiverne våre. Vi utvikler også vår egen programvare, og i maritim sammenheng betyr det løsninger som er tilpasset våre kunders behov. Vi tilbyr blant annet en Crew Portal, som er vårt eget OCS-system. Vi har også automatisert hele prosessen rundt Letter of Guarantee, som ofte er en stor manuell tidstyv knyttet til ERM-reiser. Kundene våre har også tilgang på Crew App, Risk Management System, KPI rapporter og HMS-kart, for å nevne noe. Disse løsningene egner seg like godt til de store rederiene som gjør tusenvis av mannskapsskifter i året, til rørleggeren på hjørnet som kun trenger noen få ERM-billetter fra tid til annen.
En av våre store styrker og noe kundene våre setter pris på, er vår tilpasningsdyktighet. Er du et stort rederi med behov for global service med utekontorer i Manila og Klaipeda? Ikke noe problem – vi samarbeider nemlig med verdens største reisebyrå, CWT, og kan tilby skreddersydde globale løsninger. Eller er du en underleverandør som tegner skip, leverer tekniske løsninger på en plattform, eller koordinerer forpleiningspersonell? Ikke noe problem det heller!
Vi hører ofte fra nye kunder at de drukner litt hos de store globale reiselivsaktørene, og at de derfor setter ekstra stor pris på en leverandør hvor det er kort vei fra behov til løsning.
Les mer om våre tekniske løsninger innenfor ERM-her.
Sammen om det grønne skiftet
Det grønne skiftet i havbruksnæringen er uhyre viktig, akkurat som det grønne skiftet i reiselivsnæringen. Vi vet at reiselivet er en del av miljøutfordringen, og jobber aktivt for å være en del av løsningen og ikke en del av problemet. Berg-Hansen er miljøsertifisert og ISO-sertifisert, og dette ser vi har stor verdi for våre kunder som internt hos seg blir reviderte og i tillegg har kunder som stiller miljøkrav. For små- og mellomstore bedrifter i den maritime sektoren ser vi også at mål knyttet til bærekraft gjerne er nytt, og at det kan oppleves som vanskelig å skulle definere hvilke løft og hvilket fokus en skal velge. Tilbakemeldingen er at våre CO2-rapporter, integrerte løsninger for togbestilling, og tilgang på miljøsertifiserte hotell- og leiebiler, er til enormt stor hjelp i denne prosessen.
Visste du forresten at Berg-Hansen er en del av et non-profit selskap som heter Start Norge AS, hvor formålet er å få el-fly i fast rute mellom Bergen og Stavanger? Les mer her, om du er interessert: www.elflyportalen.no 😊
Hvorfor Berg-Hansen som reisebyrå?
I tillegg til å tilpasse oss kundene uansett størrelse, er våre helhetlige løsninger, unike kompetanse, lokale tilstedeværelse og norske forankring, noen av årsakene kundene oppgir når de signerer avtale med oss. Det er også flere som får seg en skikkelig halleluja-opplevelse når de finner ut at de slipper å bruke kredittkort/reisekonto, og i stedet får faktura tilsendt direkte fra oss etter endt mannskapsrotasjon. Enhver regnskapsmedarbeiders store drøm!
Min gode kollega Kristi Rørvik Nordstrand i Berg-Hansen Nordvest fikk nylig denne fine tilbakemeldingen fra Crewing Manager ved Havila Shipping ASA:
«Dere har svært gode verktøy for at Crew-administrator skal ha oversikt over alles reiseplaner i forbindelse med Crew change, og et lokalt marineteam som er tilgjengelige og hjelper oss ved uforutsette endringer som stadig kan dukke opp. Berg-Hansen kjenner vårt behov og reisemønster, og dere er flinke til å finne gode løsninger og alternativer.»
Sånt blir man glad av ❤
Hvis du er nysgjerrig på hva vi kan hjelpe deg med innenfor ERM, anbefaler jeg deg å ta kontakt med oss for en uforpliktende prat. Hvem vet, kanskje vi kan bidra til å gjøre arbeidshverdagen din litt mer sømløs?