Spoiler alert! Dette er trendene du bør se opp for i 2024
Nytt år betyr nye muligheter – og hva betyr det for eventåret 2024? Spådommen er mer fokus på bærekraft, mindre alkohol og høyere andel av bleasure. Det vil fortsatt være fysiske arrangementer som dominerer, og firmaturene består oftere av tog med unike og eksklusive overnattingssteder.
1. Bærekraft
Det er ingen hemmelighet at bærekraft spiller en sentral rolle i planleggingen og gjennomføringen av møter, arrangement og reiser. Dette er et viktig fokus som vi heier på, og som åpner opp for mye kreativ tenking. Vårt viktigste budskap innenfor denne stadig voksende trenden, er at du ikke trenger å gape over alt på én gang – begynn med små og enkle tiltak. Flere og flere tar følgende grep på sine arrangementer:
- Velger fisk eller vegetar, fremfor rødt kjøtt
- Gjør tiltak for å redusere matsvinn – eksempelvis ved å sørge for at overskuddsmat leveres til noen som trenger det
- Benytter tog som transportmiddel. Visste du at du kan leie en hel togvogn til gruppen din, slik at dere kan starte konferansen på toget?
Med bærekraft i bakhodet vil det også påvirke kundenes valg av leverandører og samarbeidspartnerne. Skal du være med i kampen om kundene må du med andre ord ta dette temaet på alvor.
2. Det unike og eksklusive
Det unike og eksklusive vektes nå høyt, og flere ønsker å benytte seg av mer spesielle arrangementssteder. Mange av disse stedene byr gjerne på kortreist mat, lokale delikatesser og unike aktivitetsmulighet i nærområdet, ofte omringet av flott natur.
Her til lands finnes det et hav av spennende lokasjoner for unike, minnerike og engasjerende møteopplevelser. Alt fra herskaplige møteplasser, til gamle gårder og historiske hoteller. Virksomheter ønsker å leie stedene eksklusivt, slik at arrangementet skal bli «nærere» og mer samlende for deltakerne.
3. Ansikt til ansikt
Til tross for utviklingen innen teknologi og KI (kunstig intelligens), ser vi at det fortsatt er viktig for oss mennesker å møtes fysisk – nesten viktigere enn noen gang tidligere. De fysiske møteplassene skal gjerne være fylt med inspirerende faglig innhold – gjerne med noen overraskende elementer, lagbygging og gode matopplevelser. Inspirerende omgivelser er med på å bygge sterkere relasjoner, bedre samhold og motivasjon. Aktiviteter fra TV-programmer som Mesternes Mester, Farmen og Kompani Lauritzen vil bli populære i 2024.
Vi ser også tendenser til at flere velger alkoholfri aperitiff. Flere virksomheter ønsker ikke at alkohol skal stå i sentrum, og er mer opptatte av hvilke signaler de sender ut til sine ansatte.
4. Houseparty
En trend i 2024 er at virksomheter benytter egne kontorlokaler til arrangementer. Det er ingen hemmelighet at ting har blitt dyrere, og det er naturlig at man ønsker å spare inn på enkelte områder.
Det betyr ikke at vi som eventplanlegger har tenkt å la det sette en demper på deltakeropplevelsen, snarere tvert imot. Vi velger i stedet å tenke kreativt, søke nye samarbeidspartnere og arenaer for å lage møteplasser som gir enda bedre opplevelser. Housepartys i eget kontorlokale kan også bli morsomme, minnerike og unike arrangementer for deltakerne. Vi skaper ulike soner, og sørger for fyrverkeri (ikke bokstavelig talt selvfølgelig, eller?).
5. Mer bleasure
Begrepet «bleasure» er en kombinasjon av «business» og «pleasure» – jobb og fritid. Litt jobb og litt ferie, litt tid på kontoret og litt tid på stranden. Du kombinerer jobbreisen med en feriereise, slik at du kommer unna med kun én flyreise istedenfor to. Dette kan være en bivirkning av koronapandemien, der vi oppdaget hvor effektivt og godt man kan jobbe utenfor kontoret. Samtidig har vi et sterkt ønske om å reise mer.
Bleisure har eksplodert i popularitet de siste årene, og vi ser også flere som ønsker et ferieopphold før- eller etter jobbreisen når de allikevel er på reise. Den perfekt kombinasjonen, spør du oss.
Kontakt oss
Sammen kan vi skape personlige og unike opplevelse for dine eventdeltakere – både innenlands og utenlands. Vi skaper eventer og firmareiser som gjør inntrykk, samtidig som vi tar små grep for kloden vår.
Vi gleder oss til å se hva 2024 vil by på. Hører vi fra deg?
Telefon: +47 810 56 810
E-post: grupper@berg-hansen.no