Tilbake

Covid-19: Trygge bilturer med trygge leiebilselskaper

Covid-19 har endret måten vi reiser på og leiebilmarkedet er intet unntak. Mange jobbreisende føler det er både enklere og tryggere å reise fra A til B i egen bil i stedet for å fly i disse tider. Årsaken er at det er lang færre tilgjengelige flyavganger å velge mellom enn før, og vi kan holde en annen avstand til andre mennesker, enn det som er mulig på flyplasser eller om bord på flyet.

Leiebil

Vi har tatt en prat med våre samarbeidspartnere på leiebil, Hertz og Sixt. Begge selskapene ser endringer i leiebilmarkedet, og forteller også her om hvordan de jobber med smittevern for å sikre at billeien skal være så trygg som mulig for kunden.

Hertz

Arnfinn Heller Hansen er Travel Partner Manager i Hertz og kan fortelle at de ser flere endringer i bestillingsmønsteret hos kundene etter korona;

Vi ser at det er størst etterspørsel av leiebil i storbyene som Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo. En annen trend er at trafikken har endret seg litt med tanke på hvor kundene henter ut leiebilene. Det er flere som nå henter bilen på bykontorene, samtidig som det har vært en nedgang på flyplassene. Dette er en naturlig konsekvens av at det går færre fly. Men den største endringen er at flere velger såkalt enveisleie. Det vil si at bilen hentes ut ett sted og returneres ett annet sted. Dessuten ser vi at leiebilene legger bak seg flere kilometer per leie enn tidligere. Med andre ord; vi kjører lengre strekninger med leiebilen enn tidligere.

Hva har dere gjort av smittevernstiltak?
Vi har gjort kundereisen mer digital for å minimere personkontakten. Vi har blant annet innført flere utleieautomater/kiosker og nøkkelbokser. Vi tilbyr online innsjekk enten via e-post eller sms med digitale signaturer. Du får da en enkel tilgang til «minside» med oversikt over bilen som er reservert, eventuell skadehistorikk og alt annet relevant informasjon om leieforholdet.

Dersom du skulle være så uheldig å skade bilden kan du på samme side også melde skaden. Du identifiserer deg med MinID hvor det da sjekkes at førerrettigheter  og førerkort står i samsvar med hva man har bestilt. På denne måten blir leiebilavtalen enda mer tilgjengelig og fleksibel for deg som kunde ved at du nå kan hente bilen når det passer deg uten å være avhengig av åpningstider på utleiekontorene.

Rengjøring av kjøretøy
Selve rutinene for klargjøring og rengjøring av bil ble som en følge av covid-19 ytterligere forbedret hvor alle kontaktflater i bilen som ratt, gir, dashbord, display, håndtak, festet for setebeltet, bilnøkler med mer, nå blir vasket ekstra nøye i våre daglige rengjøringsrutiner.

PS: Dersom du er medlem i Hertz Gold Plus Reward, har Hertz nå innført Gold Standard Clean som du kan lese mer om her.

Arnfinn i Hertz
Arnfinn i Hertz

Sixt

-Mange av våre bedriftskunder ønsker ikke at de ansatte skal ta offentlig transport til møter, og som følge av dette er leiebil blitt et godt alternativ som fremkomstmiddel. Så til tross for at leiebilselskapene også er rammet av etterdønningene av covid-19, på lik linje som resten av reiselivet, ser vi også at vi er kommet inn på et «nytt» marked fordi behovene har endret seg, sier salgssjef i Sixt, Tonje Engebretsen.

Våre bykontorer opplever en jevn flyt av forespørsler, og det er ikke tvil om at flyplasskontorene er de som har sterkest nedgang. Når det gjelder enveisleier utmerker spesielt strekninger som Oslo – Stavanger,  Kristiansand – Stavanger, Bergen – Stavanger seg. Dette har nok mye med offshore-sektoren å gjøre, og at de ikke ønsker at ansatte skal ta offentlig transport grunnet risiko for smitte.

Hva har dere gjort av smitteverntiltak?

Ved avhenting av bil: Alle våre stasjoner er åpne enten i form av bemanning eller fast track-tilbud.

Dersom man henter bil på en bemannet stasjon har vi tatt forhåndsregler der vi har desinfiseringsmiddel tilgjengelig, samt at skranke og betalingsterminal blir regelmessig vasket og desinfisert. 1 meter avstand-regelen gjelder også på våre stasjoner.

Henter man bil på en ubemannet stasjon eller har ønske om å hente leiebil uten å være i kontakt med vårt personale, kan vi tilby vår fast track-service. Man bestiller bil som vanlig og så gjøres resten ferdig (betaling) via smarttelefonen. Nøkkelen hentes da via vårt fast track-nøkkelskap. På denne måten unngår du ett besøk via skranken.

For mer informasjon om vår fast track service se her:

For å ta i bruk Sixts fast track-service kan du ta kontakt med bilens nærmeste utleveringssted.

Ved klargjøring: Sixt har tatt forhåndsregler i forhold til smittevern slik at alle kunder skal føle seg trygge når de leier bil. Alle biler og nøkler blir vasket med desinfiseringsmiddel før utleie, og klargjørerne bruker hansker ved vasking og klargjøring av alle biler.

Tonje i Sixt
Tonje i Sixt

Har du hørt om Berg-Hansen anbefalte bil?

Liten el-bil til å cruise gjennom byen med? En luksusbil for å ankomme destinasjonen med litt glans? Eller en stor stasjonsvogn med plass til både familien og bagasje? Hos oss kan du enkelt finne leiebilen som passer for deg.

Berg-Hansen har inngått helt unike avtaler med både Sixt og Hertz. Sixt tilbyr spenstige biler og får stadig flere stasjoner både i Norge og utlandet. Hertz er en stor og kjent aktør med bred dekning, og er et godt valg for både jobb- og privatreiser. Ved å bestille en anbefalt bil hos Berg-Hansen er du sikret gode produkter til konkurransedyktige priser.

Dette er fordelene med Berg-Hansen anbefalte leiebil:

  • Gode priser
  • Fri kjørelengde
  • Standard forsikringer, flyplassavgift og moms er inkludert
  • Stor bilpark å velge mellom

Se etter «Berg-Hansen anbefalt» neste gang du bestiller leiebil på www.berg-hansen.no.