Tilbake

Covid-19: Våre beste anbefalinger for bestilling og refusjon

Når reisehverdagen blir uforutsigbar er det vår oppgave å gjøre den så forutsigbar som mulig. Derfor jobber vi kontinuerlig med å gi våre kunder råd og anbefalinger til en enklere reisehverdag. Denne gangen har vi samlet våre beste tips rundt bestilling av reiser og refusjon.

Kabinen på et fly med mennesker som sitter i setene

Daglig mottar vi mange henvendelser fra kunder som spør om bestilling av reiser, kansellerte fly og refusjon. Her kommer våre tips og anbefalinger på de mest spurte spørsmålene:

Er du usikker på om du skal gjennomføre reisen?
Da kan en løsning være å kjøpe en fleksibel billett. Dette er billetter uten refusjonsrestriksjoner. Da har du krav på full refusjon av billettbeløpet, uavhengig av årsak til avbestilling .

Flyet går, men jeg skal ikke reise. Hva gjør jeg?
Da anbefaler vi deg å kansellere reisen. Dette kan du enkelt gjøre online i Webgate eller via appen. Når du kansellerer reisen din, sender vi den automatisk til flyselskapet for refusjon (der det er mulig). Det er flyselskapet som bestemmer om du får refusjon eller ikke. Vi gjør oppmerksom på at refusjon for tiden tar veldig lang tid.

Flyselskapet har kansellert flyet mitt. Hva gjør jeg?
Da trenger du ikke å gjøre noe. Vi har vår egen robot, som én måned etter kanselleringen, vil sette reisen din til refusjon. Det er flyselskapet som bestemmer om du får refusjon eller ikke. Vi gjør oppmerksom på at refusjon for tiden tar veldig lang tid.

Får jeg refundert billetten selv om flyselskapet ikke har kansellert avgangen min?
Nei. Har du bestilt billett med restriksjoner for refusjon, gjelder de opprinnelige reglene. Da har du ikke krav på full refusjon.  Refusjonsspørsmål må da tas videre med ditt forsikringsselskap.

Kan jeg endre reisen min frem i tid?
Ja, det kan du. Flere flyselskap gir deg muligheten til å endre dato på billetten. I noen tilfeller er det også mulig å endre destinasjon. I disse usikre tider kan dette være nyttig, ettersom land raskt kan endre status fra gult til rødt, eller omvendt.

Hvilke regler som gjelder varierer fra hvilken type billett du har, og hvilket flyselskap du reiser med. Vi anbefaler at du kontakter vårt kundesenter eller flyselskapet direkte for å sjekke hva som gjelder for din reise.

Hvis flyselskapet ikke refunderer, hvordan får jeg tilbake penger for flybilletten min?
De fleste reiseforsikringer dekker utgifter som er en direkte følge av reiseråd fra UD eller FHI. Dersom flyreisen din blir kansellert av flyselskapet som følge av et reiseråd, anbefaler vi derfor at du kontakter forsikringsselskapet ditt og undersøker hvorvidt de dekker dette beløpet.

Dersom forsikringsselskapet ikke dekker reisen, er det også mulig å kontakte kredittkortselskapet som du har betalt reisen gjennom.

Hvor lang tid tar det før jeg får refusjon på billetten min?
Det er umulig å svare på dessverre. Dette er avhengig av hvilken refusjonspraksis flyselskapet velger. Det betyr at det kan ta lang tid før du får svar på hvor mye du får refundert, samt får utbetalt pengene dine. Les mer om hvorfor her 

Bør jeg akseptere en verdikupong fra flyselskapet?
Det er ditt valg om du ønsker å akseptere tilbudet om en verdikupong eller få pengene tilbake. Dette avhenger om du faktisk kan reise på et senere tidspunkt, hvor du kan benytte verdikupongen.

NB: Dersom arbeidsgiver har betalt for billetten bør du sjekke om du får lov til å motta en verdikupong som et alternativ til refusjon.

Hvordan kan jeg enkelt endre eller avbestille min jobbreise?
Du kan endre eller avbestille reisen din online i Webgate eller via appen. I Webgate har vi åpnet opp for at alle billettyper kan avbestilles. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du kun bør avbestille billetten dersom den er refunderbar (fleksibel).

Meld deg på våre nyhetsbrev og få nyttige reisetips på e-post!