Vi forhandler konkurransedyktige avtaler på dine vegne
Har du fått oppgaven med å forhandle leverandøravtaler, men er usikker på hvordan du skal gå frem? Da er du ikke alene. Som kunde hos oss, kan du slippe denne bekymringen.
Det å forhandle egne avtaler med leverandører er tidkrevende. Det er mange å velge mellom, så bare det å plukke de riktige ut fra kriteriene som er viktige for din bedrift, kan være overveldende. Det er lurt å ha en god miks av leverandører innenfor transport og overnatting, for å ha nødvendig dekning – både innenlands og utenlands. Men samtidig, pass på at du ikke har for mange å velge mellom.
– De beste avtalene, får de som har et visst volum å vise til. Det gir tyngde i forhandlingene, forteller vår innkjøpssjef, Camilla Valdem Pigere. Du må også ha et tydelig bilde av hva som er viktig for dere i forhandlingen, fortsetter hun. Er det kun pris som betyr noe, eller lønner det seg å fokusere på en miks av elementer?
Fyller leverandøren bedriftens krav innen miljø og bærekraft? Har de etiske retningslinjer som er i tråd med deres? Hvor mye skal service, leveringsdyktighet og responstid vektes? Hva med tilleggstjenester som bagasje på fly, lounge på flyplasser, oppgradering på hotell, eller fri kilometerbruk ved leie av bil? Og hvordan skal du følge opp og kvalitetssikre disse avtalene?
Fra formidler til innkjøper
Leverandørforhandlinger består av en rekke veivalg og muligheter, og med riktig erfaring og kompetanse kan det gå riktig så bra. Camilla jobber utelukkende med fokus på å finne de beste leverandøravtalene, både for oss i Berg-Hansen og på vegne av våre kunder. Det betyr at alle våre kunder som ikke har egne avtaler, kan ta i bruk våre ferdigforhandlede leverandøravtaler. Det er det mange som setter stor pris på!
Camilla har lang erfaring fra innkjøp. Hun kom til Berg-Hansen fra Qatar Airways, og har i tillegg 8 års erfaring med Revenue Management og forhandlinger innenfor hotell. Hun kjenner bransjen svært godt, og har tyngden som trengs for å manøvrere seg igjennom veivalgene og mulighetene. Hun vet eksakt hva hun skal ha søkelys på, inn i enhver forhandling.
Totalpakken bør stå i fokus
Det er viktig å forhandle frem konkurransedyktige priser, men hovedfokuset til Camilla ligger på det hun kaller «added value». En merverdi, både for den reisende og for bedriften. Denne merverdien kan være vel så viktig som en rabattert pris, om ikke viktigere, når man ser på det store bildet og tenker langsiktig.
Eksempler på added value du får ved å benytte våre avtaler er:
- Konkurransedyktige priser
- Bedre avbestillingsvilkår
- Tidlig- og/eller sen utsjekk uten ekstra kostnad (ved ledig kapasitet)
- Oppgradering av hotellrom (ved ledig kapasitet)
- Mer bagasje inkludert på fly
- Ubegrenset kilometerbruk og forsikringer inkludert ved leie av vår anbefalte leiebil
- Priser som alltid er inkludert alle gebyrer, skatter og avgifter. What you see is what you get!
Vi tar utfordringene på alvor
Verden står ovenfor store utfordringer med tanke på miljø, og vi som reisebyrå tar dette på alvor. Vi jobber derfor iherdig med avtaler rundt alternative transportmuligheter som tog, bærekraftige pakketurer, og anbefalte produkter som gir trygghet for valg av riktig leverandør.
Vi stiller høye krav til våre leverandører og samarbeidspartnere, som alle mottar våre «Prinsipper for leverandøradferd». Disse prinsippene er en del av vår standard, og beskriver hvordan vi ønsker å drive vår virksomhet på – både innenfor miljø, bærekraft og etikk. Formålet er å være tydelige i vår kommunikasjon, og sikre et samsvar mellom vår- og leverandørenes måte å drive forretninger på.
En god deal for begge parter
Koronapandemien har endret måten mange av oss jobber på, og spesielt stor innvirkning har den hatt på reiselivsbransjen.
Nye prismodeller vil dukker opp – det er vi helt sikte på. Vi ønsker jo at leverandørene våre skal være levedyktige, bærekraftige, sunne og samfunnsansvarlige arbeidsplasser. Det betyr at de også må tjene penger. Det er derfor viktig å ta med seg en innstilling inn i forhandlingene, om at begge parter skal gjøre en god deal, avslutter Camilla.
Vil du vite mer om våre leverandøravtaler? Eller er du nysgjerrig på hva vi som reisebyrå kan tilby din bedrift? Ta kontakt med oss her!